Svenskt herrmodes mäktigaste

Modemagasinet King presenterar för femte året i rad sin lista över svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer. - Det är som en tidigare en blandning av personer med allt från modejournalister och kända personligheter till marknadschefer som arbetar mer i det dolda. Gemensamt för alla är att de inspirerar och påverkar svenska män i sitt sätt att klä sig, säger Per Nilsson, chefredaktör på King.
Bland barchefer, längdskidåkare och kungligheter är listans kanske
allra mest oväntade namn vinnaren; Ninni Lindertz, marknadschef för Nike.
Löpning har blivit en
enormt viktig inspirationskälla för herrmodet. Designmässigt har träningskläder
utvecklats enormt senaste åren och i synnerhet löpning som senaste åren gått
från att ansetts till lite hurtigt till att vara extremt stilmedvetet. Ninni har även om hon själv vägrar erkänna
det varit med och drivit utvecklingen, säger Per Nilsson chefredaktör för King.
Vad beror denna trend på?
Jag tror det finns olika faktorer. Dels tror jag det är en ökad
kroppsmedvetenhet och önskan om fysiskt välbefinnande som ligger bakom
utvecklingen. Sedan tror jag även det är lite av en motreaktion mot det
dressade modet som dominerat på bred front senaste åren. Nu finns det fortfarande en stor skara som
kommer gå omkring i brogues och penny loafers, men jag tror vi kommer se en
större bredd inom herrmodet.
Sett till listan i övrigt. Har den blivit svårare att skriva med åren?
Egentligen inte. Det dyker ständigt upp nya eldsjälar som förtjänar
att uppmärksammas. Tillsammans med mer väletablerade namn tycker jag vi har
skapat en lista som speglar herrmodet väl.
Vem har mest inflytande över din egen garderob?
Bra fråga. Jag möter
många designers och får se väldigt mycket mode, vilket självklart inspirerar mitt
sätt att klä mig. Men främst är det nog goda vänner och personer runt omkring
mig som inspirerar.
En intervju med vinnaren samt listan tio-i-topp hittar du här.
Foto: Mathias Nordgren, Stureplan.se. Från firandet av svenskt herrmodes 100 mäktigaste på Café Opera i torsdags. Från vänster; kvällens konferencier Pär Lernström, Nikes marknadschef Ninni Lindertz, Kings chefredaktör Manolo.se