Tyskt mode på B

Olof Enckell  |  Publicerad 2007-10-04 19:00  |  Lästid: 2 minuter

Bild 316416 Den generella bilden av tyskt mode kan knappast anses vara varken glamorös eller hipp. Många lever säkert kvar i tiden då tyskt mode var synonymt med bredaxlade kavajer och yuppisar som vallfärdade till Metzingen för att plocka upp Hugo Bosskostymer. Faktum är dock att det finns en hel del intressanta tyska märken och speciellt då för den som är intresserad av klassiskt herrmode.

Bugatti
Bugattis kollektion är som många andra märken uppdelad i två delar, en dressad och en lite ledigare. Den lediga kollektionen kan knappast beskyllas för att vara hjärtslitande, men innehåller även den vissa schyssta basplagg. Den dressade linjen är dock överlag betdyligt mer lyckad. Kollektionen är avskalad med naturnära färger utan massa krusiduller.

Bild 316417

Hugo Boss
Hugo Boss får som tidigare nämnts ofta agera ensamt ansikte utåt för det tyska herrmodet. Boss framgång har baserats på moderna och sofistikerade kläder i kollektionen Black och lite mer trendinriktat mode i kollektionerna Orange, Green och Hugo. Höstens kollektioner fortsätter i samma spår som tidigare med modernt klassiskt herrmode.

Bild 316418

Baldessarini
Werner Baldessarini var tidigare chefsdesigner för Hugo Boss och av många ansedd som den som fått Hugo Boss att ni dit de är idag. Det egna märket Baldessarini ägdes tidigare av Hugo Boss och ligger sedan 2006 under modekoncernen Ahlers AG tak. Kläderna är på många sätt motsatsen till tysk minimalism utan utstrålar snarare flärd och lyx. Materialetvalet är central för kläderna och kollektioner innehåller mycket päls, läder och finare ulltyger. Vilket även bidrar till en något högre prisnivå.

Bild 316419
Dela på Facebook
Tweeta