Unika modeller framtiden för skobranschen

När näthandeln tagit globaliseringen till en ny nivå och gjort att alla överallt kan köpa allt överallt, blir det allt viktigare att erbjuda något unikt. Det märks inte minst inom kvalitetsskosfären där specifika modeller exklusiva för enskilda återförsäljare blir allt vanligare.

För 15 år sedan konkurrerade du som butik med de med motsvarande produkter i samma stad, i dag konkurrerar du som butik med alla andra butiker i hela världen med motsvarande produkter, grovt förenklat. Självklart spelar service, kvalitet på webshopen och så vidare stor roll, men det är ett faktum att den globala näthandeln totalt ritat om kartan för återförsäljares konkurrenssituation.
För att möta detta provar sig återförsäljarna fram för att på olika sätt hitta konkurrensfördelar, exempelvis erbjuder de stora näthandelsjättarna alltid gratis frakt och fria returer och ofta över hela världen, men för mindre aktörer är sådant kostsamt och då har man fått hitta andra vägar. En sådan har varit att europeiska aktörer fokuserat på export till USA då amerikanska kunder kan dra av momsen, och skickas varan så att US Postal Service är speditör så kommer de flesta undan tull (den ska givetvis betalas in ändå, men det görs sällan) och då blir det särskilt med dagens starka dollar väldigt billigt. För att möta detta har fler och fler märken infört regler för prissättningar som gör att en produkt ska kosta lika mycket oavsett varifrån du köper den. Det här ställer ännu högre krav på att sticka ut på andra sätt än med pris, och ett sådant är de butiksunika modellerna.
Inom sfären för klassiska herrskor har det här kommit starkt. Det handlar om att på olika sätt erbjuda något som ingen annan kan erbjuda i modellväg. En av föregångarna här är spanska Carmina, som bygger hela sin affärsmodell på att låta butikerna göra egna varianter av sina modeller. De har ett stort utbud av olika basmodeller som återförsäljarna kan utgå ifrån, sedan kan de välja att göra de i vilket utförande de vill. Läst, läder, färg, sula och så vidare, det mesta kan anpassas. I och med att återförsäljarna beställer hem en större omgång av varje modell fungerar det att få en effektiv produktion. Visst finns det överlappningar mellan olika återförsäljare av Carmina, men generellt så har varje butik ett helt eget utbud av skor från märket. Fler har liknande upplägg, bland annat granntillverkaren på Mallorca, Yanko, och italienska Enzo Bonafé.
Bland tillverkare med traditionellt upplägg med kollektionsskor så blir det vanligare att butiker gör egna så kallade butiks-MTOs, modeller unika för den butiken. Det är nästan alltid varianter av redan befintliga modeller, men att man gör de i annat läder, på annan läst eller med andra modifieringar. Man ser helt enkelt till att erbjuda något som ingen annan erbjuder. Ofta får butiken också med sin egen logotyp på fodersockan inne i skon, vilket ytterligare förstärker exklusivitetskänslan. Det finns många exempel på märken som kör på upplägg åt det här hållet, några av dem är Crockett & Jones, Alfred Sargent, Alden, Loake och Gaziano & Girling.
Efterfrågan på speciella modeller ställer också nya krav på flexibilitet hos tillverkarna. De behöver kunna hålla en hög effektivitet i fabrikerna trots att det många gånger kommer mindre upplagor av modeller, och de behöver kunna jobba med lädertyper de vanligen kanske inte har i utbudet, och så vidare. Tidigare var det också vanligare att den här typen av modeller betingade högre pris, men numera är det allt vanligare att de kostar lika mycket som ordinarie sortiment, en följd av önskemål från återförsäljarna och vilket så klart uppskattas av kunderna.
Och då näthandeln spås få en allt större roll framöver, kan vi nog räkna med att utbudet av den här typen av butiksunika modeller lär fortsätta växa.
Nedan lyfter vi fram några exempel på modeller exklusiva för olika återförsäljare:
Carmina Oscar Suede Boot för Paul & Friends


Alfred Sargent Exclusive Hunt för Skomaker Dagestad

Enzo Bonafé Bolgaros Chukkas för Skoaktiebolaget

Crockett & Jones Lingfield Polo Suede för Skomakare Rolf Hansson

Loake 6009 Dark Brown Grain Dainite för Södermalms Sko & Nyckelservice och Hallmans Skor
