Våren 2015 från Corneliani

Nästa aktör i vår bevakning av vårens kollektioner är Mantovabaserade Corneliani. Ett företag som gått från klassiskt skrädderi till ett av marknadens största modehus. Vårens kollektion är döpt till "Life as a Masterpiece" och hyllar människan.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2015-03-31 10:26  |  Lästid: 2 minuter
Våren 2015 från Corneliani

Corneliani har till skillnad från de syditalienska konkurrenterna något rena linjer och mer avskalat snitt. Här ser vi snarare moderna affärskostymer med smal passform än vattenfallsaxlar och prickstickningar. 

Det ena behöver inte utesluta det andra i den manliga garderoben och Cornelianis vår ser enligt oss riktigt bra ut. Färgmässigt utgår kollektionen från en mörkblå bas med naturliga inslag av framför allt beige och benvitt men även rött och ljusblått. 

Vad vi tycker Corneliani lyckas extra bra med är balansen mellan klassiskt och modernt. Plaggen känns naturliga i en arbetsmiljö med krav på kostym men samtidigt tillräckligt moderna i sitt snitt för att passa in på fest, nattklubb eller till vardags. Kvaliteten på huvudlinjen är erkänt god med en full kanvaskonstruktion och flytande mellanlägg.

Utöver de skräddade plaggen har Corneliani alltid en hel del skinn och sportigare plagg i kollektionen vilket gör att kunden kan hitta inslag ur hela den manliga garderoben varje säsong. 

 

Våren 2015 från Corneliani
Ledigare kavaj med beige byxa.
Våren 2015 från Corneliani
Lyxig avskalad skinnjacka från Corneliani.
Våren 2015 från Corneliani
Funktionsjacka och ton-i-ton styling.
Våren 2015 från Corneliani
Mörkblå kostym.
Våren 2015 från Corneliani
Svårburen men intressant dubbelknäppt kavaj i vitt.
Våren 2015 från Corneliani
Ledigt ytterplagg i brunt med beige byxa.
Våren 2015 från Corneliani
Röd kavaj är det kanske mest utstickande i kollektionen.
Våren 2015 från Corneliani
Smalt skuren kostym i mörkblått.
Våren 2015 från Corneliani
Sneakers till kavaj för en ledig sommarkänsla.

I filmen nedan kan man se hur arbetet bakom kameran gick till under kampanjen.

 

Dela på Facebook
Tweeta