Vårens nyheter från Drake´s of London

Efter den senaste månadens vinterväder känns det lite extra befriande att komma i vårstämning genom att börja kika på alla märkens vårkollektioner. Reorna sjunger på sista versen och många butiker har redan börjat få upp vårvarorna. I dagens text bjuder vi på vårinspiration från brittiska accessoartillerkaren Drake´s London med fokus på deras handgjorda slipsar och näsdukar i en härlig färgpalett.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2014-02-13 11:13  |  Lästid: 3 minuter

Majoriteten av näsdukarna är i printad bomull eller siden och i för oss lagom excentriska mönster. Bland näsdukarna så gillar vi trycken med vintagebilar, persiska fiskar, indiska elefanter och badbollar vilka alla bryter av klädseln på ett lekfullt sätt. Den näsduk som sticker ut och tilltalar oss lite extra är med ett tryck av dansaren och sångaren Josephine Baker; en kvinna med sin storhetstid under 30- och 40-talet och den spontana frågan är vem som egentligen kommer på tanken att trycka en näsduk med henne på? Jo, Drake´s, och med ett mycket gott resultat.

 

 

Vårens nyheter från Drake´s of London
Elegant och excentriskt mönstrad näsduk med printad logga.
Vårens nyheter från Drake´s of London

 

När det kommer till slipsar så är det mer färger än vanligt. De erbjuder som vanligt vävda och printade sidenslipsar i klassiska mönster men även en rad till lite mer lediga slipsar, något som Drake´s kanske behärskar bäst. Här rör det sig om ett otal varianter i råsiden, shantung och tussah, samt vävda grenadineslipsar. De är även ett flertal blommiga och stormönstrade varianter i strävare siden och med en finish som passar utmärkt till en ledigare vårklädsel.

 

Vårens nyheter från Drake´s of London
Shatung, Grenadine, Tussah och ofta med ett handrullat och ofodrat avslut. Material och detaljer som drar ner formaliteten något och gör dem lite mer lättburna till vardags.
Vårens nyheter från Drake´s of London
Vårkollektionen präglas av mycket färg och klara toner.

 

Vi har nyligen skrivit om att Drake´s förvärvat två anrika brittiska skjorttillverkare i form av Rayner & Sturges samt Cleeve. Rayner & Sturges lever vidare under eget namn medan Cleeve har gått in i Drake´s och numera levererar skjortor under namnet Cleeve for Drake´s London. Vårens kollektion från Drake´s innehåller för första gången skjortor från denna tillverkare och vi på Manolo har vid ett par tillfällen fått möjlighet att kika närmare på resultatet. Vi kan konstatera att prisnivån är ganska hög vilket gör att man kan ställa ganska höga krav på vad man får. Konkurrensen bland premiumskjortor är hög och det finns åtminstone en handfull italienska tillverkare som säljer makalöst bra skjortor i samma prisklass.

Vi kan dock konstatera att skjortorna från Cleeve håller en hög nivå med en rad handgjorda och intressanta detaljer samt en bra passform. Det sistnämnda är något som vi skandinaver inte alltid upplever finns hos brittiska skjortmakare. 

 

Vårens nyheter från Drake´s of London
Ett genomgående imponerande hantverk med kvalitativa materialval som genomsyrar skjortkollektionen.
Vårens nyheter från Drake´s of London

 

När det kommer till att presentera kläderna så har de för våren låtit tygentusiasten Daniel Harris bära firmans varor. Daniel som äger ett av världens minsta väverier, London Cloth Company är baserad i Hackney i östra London, inte långt från Drake´s egen fabrik. Han är otroligt dedikerad hantverket att väva ulltyger av brittiskt ursprung och levererar erkänt högklassiga rustika tyger. Tillsammans med Drake´s London blev parollen för samarbetet: Handwoven in London, Handmade in London. I höstens kollektion kommer även Drake´s att erbjuda en kavaj i ett ulltyg från London Cloth Company.

 

Vårens nyheter från Drake´s of London

 

Återigen går Michael Hill från klarhet till klarhet sedan han för några år sedan tog över företaget uppbackad finansiellt av The Armoury´s ägare Mark Cho. Vi kan knappt vänta till hösten för att se vad de hittar på då.

 

Vårens nyheter från Drake´s of London
En dynamisk duo. Delägaren Mark Cho tillsammans med Creative Director Michael Hill.
Dela på Facebook
Tweeta