Vårkoll Stockholm (del 2)
Efter del 1 av Vårkoll Stockholm blev det ganska uppenbart att ni längtade efter en genomgång av ännu fler butiker. Sagt och gjort genomfördes ännu en runda på stan. Det här är vad vi fann:
Slatgo & Clemenza
På Västmannagatan pågår försäljningen som vanligt. Efter att sneakermärket Gram Design valt att arbeta som sina egna säljagenter (tidigare var det Patrik på Slatgo & Clemenza som hade det jobbet) står det i vår bara en handfull modeller av märkets vårkollektion ute i butiken. Men är det någon specifik Gramvårsko man definitivt vill ha, men inte kan få tag på är det fortfarande en bra idé att bege sig till Slatgo & Clemenza för de har fortfarande nära kontakt med gänget bakom Gram och kan förhoppningsvis fixa fram den aktuella modellen. I övrigt på skofronten fortsätter försäljningen av Supreme Being, handgjorda lyxsneakers för 2500. Framåt sommaren kommer dessutom Supreme Being Doppers från samma märke vars skor förvisso inte är hand- utan fabriksgjorda, men å andra sidan säljs till halva priset jämfört med huvudlabeln.
Grevius väskor, Ulterior Motives lite allt möjligt och golfbagar med dödskalleprints (1895) för den som vill sticka ut på tee i våren finns också, liksom ett som vanligt digert utbud av hatt,- keps- och mössmärket New York Hat Co – som man också är agenter åt i Sverige. Dessutom klockor i mellanprissegmentet – 8 000-16 000 – från Ezteem. Lite senare i vår presenterar butiken ett samarbete med just Ezteem i form av två klockmodeller med olika urtavlor där motiven är grafiska illustrationer av Richard Ryan, en av männen bakom Slatgo & Clemenza. Riktigt häftiga klockor att se!
The Grandpa
Efter ett antal olika invigningsfester är nu två röda mattor utrullade för besökarna till Fridhemsgatan 43. Väl där möts man av tre våningar och mer än 400 kvadratmeter av genuint Grandpa-koncept. Många av märkena känns igen, men blir för den sakens skull inte uttjatade eftersom det tillkommer nyheter hela tiden. Mest emotsedda av allt det nya lär solglasögonen från australiska märket AM Eyewear vara. De är försenade eftersom de sålde slut i både Tokyo och New York och märket därför var tvungna att få fram nya.
Annars är det som vanligt med Grandpa inte bara kläder som säljs. Ett ännu större uttalat fokus i den nya butiken läggs på möbler och livsstilsrelaterade saker. Vi rekommenderar ändå starkt second hand-väskor för under tusenlappen, det bästa från svenska märken som Velour och Fifth Avenue Shoe Repair och spännande danskar i form av Won Hundred och Junk de Luxe.
C.o.e.t
På Jakobs Torg har sko- och accessoarbutiken C.o.e.t blivit varma i kläderna och presenterar nu även kläder på herrsidan, från B’sbee. Det rör sig om skjortor, huvtröjor och shorts och det hela är väldigt casual, till skillnad från det övriga, dressade utbudet. Handgjort och propert från N.D.C., de skor från danska Mentor (som för övrigt släpper en premiumkollektion i höst kallad ”Diamond”) som inte når de stora kedjorna och likaledes dressat från Nicole Farhi, medan nya tyska Trippen är lite mer vågat. Och apropå vågat: kan en lila eller leopardmönstrad hatt från Reinhard Plank vara något?
I övrigt är det värt att nämna satsningen på ekoproducerade produkter, som ju verkligen ligger rätt i tiden. Ungefär 60% av de skor C.o.e.t säljer kan klassas som ”ekologiska”, färgade av vegetabiliska, naturliga färger under värdiga förhållanden. Bra för arbetaren, bra för miljön och bra för de varumärken som är inblandade i processen från produktion till försäljning.
Tjallamalla
I vanlig ordning råder det ett välordnat kaos hos Tjallamalla. Etablerade svenskar i form av bland andra Acne, Julian Red, The Stray Boys, Pour och Carin Westers herrlinje Wester ackompanjeras av namn mer eller mindre på väg upp såsom Nakkna, Ulrika Sandström, Göran Sundberg, Dennis & Peter, So Last Season, Merde!, Whyszeck, Nina Jarebrink och Gram Design. Och så det som särpräglar hela Tjallamalla: nya, spännande namn, med oftast bara ett eller möjligen ett par plagg ute på galgarna.
Missa för all del inte det lite ojämna, men alltid närvarande vintage-utbudet och slutligen alla oändligt många och fina accessoarer – långt ifrån massproducerade!