Webshoptipset – Exquisite Trimmings

Denna vecka skall vi på Manolo ge er läsare en liten present. I dagens artikel kommer vi att tipsa om Exquisite Trimmings, en trevlig webshop från London som säljer accessoarer. Vi kontaktade butiken för att få ta del av lite bilder till texten och då visade det sig att ägaren var en trogen Manololäsare som översatte alla inlägg i Google Translate. Shaya erbjuder även alla Manolos läsare 25% rabatt på hela utbudet under en begränsad tid. Se det helt enkelt som en trevlig gest från en Manololäsare till alla er andra!

Olof Nithenius  |  Publicerad 2014-05-08 09:16  |  Lästid: 3 minuter

Verksamheten startades 2011 av den då 23-årige Shaya Green när han bodde i Brooklyn, New York. Han började egentligen sin verksamhet tidigare genom att köpa och sälja kläder och accessoarer på en av trådarna på StyleForum. Han bodde vid denna tiden i New York och hittade mycket bra vintageproduker i butikerna på östra Manhattan. Sakta men säkert började han kontakta lite märken och det ena ledde till det andra och en webshop öppnades.

Vi fick möjlighet att intervjua Shaya lite kort och det visade sig att modeintresset alltid funnits där. Allt ifrån att i unga år ha rätt pikétröja från Lacoste till att senare intressera sig för fashion. Han menar dock att hans intresse expanderade när han upptäckte det klassiska skräddarsydda och handgjorda herrmodet. Han menar att det är lätt att bli exalterad när man ser ett perfekt handsytt knapphål ta form.

Idag är det på sidan främst accessoarer som säljs från små handplockade märken. Märken som ofta är bland de främsta inom sitt område och som inte sällan kommer från mindre företag som annars kan vara svåra att hitta. Utbudet idag består bland annat av: Tie your tie, Codis Maya, Drakes London, Fumagalli, Rubinacci, Monsieur Fox, Talarico Napoli, Sozzi Calze och Passaggio Cravatte mfl. Shaya låter hälsa att de så omåttligt populära bröstnäsdukarna från Rubinacci kommer in igen inom två-tre veckor. I takt med att sidan växer finns planer på att ta in lädervaror, glasögon/solglasögon, skor och stickade plagg samt utöka accessoarerna ytterligare enligt det befintliga konceptet. Shaya var tydlig med att förklara att han gärna lyssnar på sina leverantörers önskemål om vilka produkter från dem som han skall köpa in. Detta för att på bästa sätt kunna fånga känslan från just det företaget. 

En sak som tilltalar oss väldigt mycket är företagets egna utbud av Private Label-slipsar och näsdukar. Dessa tillverkas för hand i UK och i Italien hos noga utvalda fabriker. Han siktar på så bra produkter som möjligt i förhållande till pris när det gäller denna linje. En fördel med de egna tillverkarna är att han kan fylla på löpande under året vilket är svårt med de mer etablerade märkena. När det kommer till materialen på slipsarna så är det mycket av det lite mer lediga som tillverkas. Det är allt ifrån grenadine, shantung och kashmir till Macclesfields prints. Många av slipsarna finns att få i untipped vilket gör sig väldigt bra i de lite mer lediga utförandena. Exquisite Trimmings har även en intressant bespoke-tjänst där man kan designa sin egen slips och göra en rad val av både tyg, foder, längd, bredd och avslut.

Som en liten teaser kan vi säga att det blir mer om endast denna tjänst senare i sommar…

Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Manschettknappar från Codis Maya.
Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Bröstnäsdukar från brittiska Drake´s.
Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Slipsar med fantastiskt ofodrat och handrullat avslut från Tie your Tie.
Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Näsduk från australiensiska P Johnson Tailor; en av Tumblr-sfärens mest inflytesrika aktörer.
Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Krispiga vita bröstnäsdukar i linne med kontrasterande kant från Fumagalli.
Webshoptipset – Exquisite Trimmings
Ett exempel på företagets egna Private Label-slipsar i Macclesfieldprintat silke och rullade kanter.

 

För att ta del av rabatten som Manololäsare på 25% är bara att besöka företagets webshop skriva in koden MANOLO25 innan köpet slutförs så dras rabatten av på priset. 

Vi vill gärna nämna att detta är något butiken erbjöd oss efter det att vi redan bestämt att texten skulle publiceras. Det rör sig alltså inte om någon förtäckt reklam vilket inte är helt ovanligt på nätet idag.

 

Dela på Facebook
Tweeta