Weekday lanserar WKND
När jag fick höra att Weekday skulle släppa en kollektion döpt till WKND var min första tanke att man då kanske kunde hitta sig ett par billiga chinos när kollektionen släpps. Kanske den som vill ha en sladdrig skjorta, tonade solbrillor, prisvärda resväskor och seglarskor skulle kunna tillgodose sina behov? Men ack vad min bild av ljummen Pripps Blå-helg sprack när visningen brakade igång.
Visningen ägde rum på Weekdays butik i Göteborg. För att rymma allt folk och samtidigt få plats med en catwalk hade man kreativt nog lagt en svart matta som ringlade sig runt i hela butiken, där modellerna gick ett varv så att alla fick chans att se kreationerna på nära håll. Front-row åt alla. Lika sympatiskt som att det var gratis inträde, ingen gästlista och gratis öl.
När första modellen gjorde entré hade jag svårt att urskilja könet. På huvudet – på samtliga mannekänger – satt en hätta som dolde ansiktet. Jag tänkte spontant på New York-designern Thom Brownes rånarluvor inför nästkommande säsong. Till hättorna var det mycket t-shirts med tryck, tröjor med månskens-målningar (ni vet, likadana som gatuförsäljarna sprayar med en ram och alla förbipasserande tycker är så fantastiska) och byxor i nylonmaterial. Och det var i princip allt. Någon inbyggd ryggsäck i en jacka och höga stövlar.
Weekday själva beskriver kollektionen som ”En kollektion i gränslandet mellan sport, ungdomsmode, nytänkande och framtid och som har en identitet på egna ben”. Nyrekryterad för uppdraget är Peter Jansson – ena halvan av jeansduon Dennis&Peter. Manolo tog ett snack med honom efter visningen.
Beskriv kollektionen.
– Vi ville skapa ett nytt formspråk – nya former och detaljer. Ett lekfullare formspråk.
Vad har du inspirerats av?
– Vi har inspirerats av ungdomskulturer, kollektionen bygger lite på den känslan då när rave-kulturen drog igång där på slutet av 80- början av 90-talet.
Jag tänker inte så mycket på Sverige när jag ser det här, jag tänker snarare på dansk design som t ex Vibskov.
– Ja, vi ville ju göra något helt nytt, som inte har gjorts i Sverige innan. Sedan kan det nog vara så eftersom jag och Henrik (Vibskov) har gått på samma skola, vi är båda skolade i London (på St.Martins, reds. anm).
Vad händer härnäst för Dennis&Peter?
– Vi fortsätter i samma tempo. Dennis jobbar ju på Acne, så vi kör lite när vi har tid. Kollektionerna kommer absolut inte växa, vi ligger på de butikerna vi vill ligga på.
Sammanfattningsvis kan jag säga att WKND känns som en modern injektion bland alla stereotypa svenska märken. Det finns förvisso redan designers av det här slaget, som till exempel Nakkna, men när man plockar fram en linje på Weekday så brukar man ofta ha priset i åtanke. Det här kommer förmodligen inte vara Cheap Monday-billigt men det är i alla fall ett steg i rätt riktning; att göra ”svåra” kläder till massan. Och visst är det modernt, och visst är det roligt, och visst är det inte platt och tråkigt. Men det går ändå inte att undgå frågan som alltid smyger sig på efter att man har smält alla intryck efter en visning av det här slaget: Hur bärbart är det?
Kollektionen kommer till Weekdays butiker nu i vår och kommer, likt ett vanligt märke, att släppa två kollektioner per år.