Marc O’Polos ansiktslyft


Uppdaterad stil: Matc O’Polo i Stockholm sportar en helt ny look.
Det tyska märket har gett sin butik i Stockholm en rejäl makeover. Den 600 kvadratmeter stora lokalens interiör har hottats upp och i den ryms hela den 50- och 60-talsinspirerade herrkollektionen.
– Resultatet blev väldigt bra med stora öppna ytor. Den känns nästan för perfekt .Det behöver nog gå ett par månader innan den känns riktigt hemtrevlig, säger Andreas Baumgärtner, vd och creative director för Marc O’Polo.
Marc O’Polo var en för tio år sedan, men såldes senare till tyska ägare.
– Vi har fortfarande våra rötter i Sverige. Vi tittar alltid på vad de svenska märkena gör. Vi känner oss själva mer nordiska än svenska – och mer nordiska än sydeuropeiska.
Vilken är skillnaden mellan den svenske och den tyske mannen klädstil?
– I slutändan är det inte så stor skillnad, tycker jag. I båda länderna finns en liten klick av människor som är väldigt fashion, men de allra flesta kör fortfarande på jeans. De flesta drar bara på sig kostymen om de måste.
Vad har inspirerat er höstkollektionen?
– Marc O’Polos höst visar upp två sidor där den ena är klassisk och den andra är mer avslappnad. Just nu är ju herrmodet väldigt klassiskt, men det får inte bli för traditionellt – och det tycker jag att vi har lyckats med.
Vilket är det vanligaste stilmisstaget vi män gör?
– Jag gillar verkligen inte män som har för stora storlekar på sina kläder. Plagg utan passform ser ut som skit.
Marc O’Polo öppnar även butiker i Nacka, Malmö och Helsingborg inom kort.
Av: Foto: Mathias Nordgren.Text: Johan Magnusson.