Martin Andersson mot väggen

Igår gav vi er COS:s kampanj för våren 2014. Idag berättar kedjans herrdesigner Martin Andersson om sitt favoritplagg ur vårens sortiment, varifrån inspirationen till kollektionen hämtats. Mönstrade set, dolda knäppningar och havets skumma djup – läs allt om COS:s vår.

Vad blir vårens stora trend?
På COS tittar vi inte på den klassiska definitionen av trender utan inspireras generellt av olika, ibland udda, element och nästan alltid av konst och design. För vårens kollektion har vi inspirerats av Philipp Schaerer ́s ”Manipulated Architecture”, Peel Wall Lamp av designstudion Yoy samt Ole Scheeren ́s Archipelago Cinema i Nai Pi Lae Lagoon. Vi har också influerats mycket utav havet. Alltifrån reflektionerna och den transparenta ytan, till det mörka lite mer skumma djupet.

Hur skiljer sig vårens sortiment från det som just lämnat butikerna?
I alla COS kollektioner oavsett säsong är den minimalistiska skräddade konstruktionen, taktila materialen och uppdaterade klassikerna alltid närvarande. Det varmare vädret under våren och sommaren gör att vi kan använda lättare material samtidigt som färgpaletten skiljer sig mellan säsongerna och beroende på inspirationen. Vårens kollektion resulterade i en mer ungdomlig känsla. Ett exempel är ett geometriskt mönstrat set med kortärmad skjorta och tekniska bomullsshorts.
Är det något plagg ni skulle vilja lyfta fram lite extra?
Ett av våra nyckelplagg ur herrkollektionen för våren och sommaren 2014, är den klassiska vita skjortan. Ett mångsidigt plagg som vi gjort i sin enklaste form hittills – en kraglös vit skjorta av bomullspiké med en dold knäppning på axeln.

Vad blir nästa steg för COS?
När det kommer till vår design kommer vi hålla kvar vid samma stil och fortsätta att upprätthålla och utveckla vår estetik baserad på vår filosofi att erbjuda en kollektion av hög kvalitet till ett överkomligt pris. Under 2014 är vi väldigt glada över vår kommande expansion både på existerande och nya marknader som New York, USA och Melbourne, Australien. Vår förhoppning är att våra kunder fortsätter att ta emot oss väl när vi fortsätter att växa.