Med preppy i backspegeln

Att det var bättre förr är ett slitet uttryck. Men varenda klyscha har ett korn av sanning (varsågod, där kom en till!), som inte minst stämmer när du lägger ögonen på preppymärket Gants gamla kampanjalster.
Redaktionen |
Publicerad 2009-08-18 09:02 |
Lästid: 2 minuter

– En kille i USA hade sparat alla våra imagebilder sedan vi startade och han hörde av sig till oss för att höra om vi var intresserade av att köpa loss dem, vilket vi naturligtvis var. Han ville ha mycket pengar, men det var värt varenda krona, förklarar Christopher Bastin, designer på Gant.
Bastin berättar att han ofta inspireras av deras gamla dna och att arkivbilderna är en naturlig inspirationskälla när han skapar nya kollektioner.
– Där finns otroligt mycket att hämta. Vi har faktiskt gjort många exakta replikor från kampanjerna som finns i butik just nu.

Vi hittade fem favoriter ur det somriga och playboypräglade 70-talet och lät Gants designer Christopher Bastin kommentera bilderna.

1. Vår/sommar 1978.
– Shortsen har en sjuk längd, men det största utropstecknet är ändå bilen! Numera har vi bara vissa sportelement i våra kollektioner.
– Shortsen har en sjuk längd, men det största utropstecknet är ändå bilen! Numera har vi bara vissa sportelement i våra kollektioner.

2. Vår/sommar 1976.
– Stylingen är fantastisk! Det känns väldigt homoerotiskt, men om du sätter den i kontext så tror jag inte att den upplevdes så – just blame it on the disco! Det som känns som maskerad nu var coolt då.
– Stylingen är fantastisk! Det känns väldigt homoerotiskt, men om du sätter den i kontext så tror jag inte att den upplevdes så – just blame it on the disco! Det som känns som maskerad nu var coolt då.

3. Vår/sommar 1976.
– Rosa kostym och regnbågsskjorta – kanske inte den mest självklara kombon. Det är snyggt men svårt att lyckas med. Jag gillar att modellerna inte är några 25-åringar. Det blir trovärdigare och representerar kunden bättre
– Rosa kostym och regnbågsskjorta – kanske inte den mest självklara kombon. Det är snyggt men svårt att lyckas med. Jag gillar att modellerna inte är några 25-åringar. Det blir trovärdigare och representerar kunden bättre

4. Vår/sommar 1978.
– För mig är det här så fantastiskt bra! Det känns ”äldre brat i St. Tropez” med den obligatoriska guld-klockan, och kampanjen ger starka YSL-vibbar. Det här är en bild som du kan bygga en hel kollektion kring.
– För mig är det här så fantastiskt bra! Det känns ”äldre brat i St. Tropez” med den obligatoriska guld-klockan, och kampanjen ger starka YSL-vibbar. Det här är en bild som du kan bygga en hel kollektion kring.

5. Vår/sommar 1976.
– GB-gubben i en tunika. Det ser ut som bröderna Lejon-hjärta i pastell och ränderna är riktigt snygga. Mycket Miami Vice-vibbar. Skjortorna hade intellektuella referenser då som The Beat, efter författaren, men det har vi gått ifrån nu.
– GB-gubben i en tunika. Det ser ut som bröderna Lejon-hjärta i pastell och ränderna är riktigt snygga. Mycket Miami Vice-vibbar. Skjortorna hade intellektuella referenser då som The Beat, efter författaren, men det har vi gått ifrån nu.