Medvind för Moncler

– Det är en väldigt bra produkt, och kunderna vill ha originalet – inte kopian, förklarar märkets svenske brand manager Kristofer Pettersson.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-01-17 13:45  |  Lästid: < 1 minut

 

Sedan starten 1952 och försäljningsboomen på 80-talet hade Moncler en mindre framgångsrik period – men efter ägarbytet 2003 har märket återvunnit en hel del av sin forna glans, för att i dag finnas i många av världens ledande modebutiker.

  

– Vi har lyckats positionera oss väldigt väl genom lyckade samarbetskollektioner med bland andra Thom Browne, Visvim och Pharrell Williams. Tack vare det har Moncler lyckats förnya dunjackan och gett den en ordentligt ökad modegrad. Nästa steg är att leta i arkiven efter modeller och material som går att använda på nytt, säger Kristofer Pettersson.

  

Vilka delar av kollektionen vill du lyfta fram i vinter?

– Personligen gillar jag de klassiska dunjackorna i lite mattare utförande väldigt mycket, och en dressad dunkavaj är också en favorit. Dunkavajen och dunjackorna i impregnerad flanell känns överlag spännande, och de stickade plaggen har utvecklats väldigt mycket med riktigt fina tröjor, mössor och halsdukar.

 

Det har varit ännu en kall vinter – vilken av era modeller håller värmen bäst?

– Vi använder en speciell, patenterad metod som även gör en relativt tunn och lätt jacka väldigt varm – många modeller ser tunna ut men klarar ändå en svensk vinter. Om jag ska välja en modell blir det den lite längre jackan Senega.

  

Era billigaste jackor kostar 6 000 kronor. Hur motiverar du det?

– Tillverkningen är kostsam. Dunet i jackorna kommer alltid från samma farm i Frankrike. De har certifikat som intygar att de använder rätt teknik vid plockningen av dunet, som kommer från redan döda fåglar. Sedan går dunet som sagt igenom en väldigt avancerad, patenterad process – och avslutningsvis har jackorna en enorm detaljrikedom vilket självklart påverkar priset.

 

 

Monclers jackor återfinns bland annat på NK, Nitty Gritty och i ABCD:s butiker.

Dela på Facebook
Tweeta