Mer grooming i Göteborg

Redaktionen |
Publicerad 2007-11-16 09:36 |
Lästid: < 1 minut

Hallå där, Mattias Olsson, vd för groomingkedjan Mancare. Ni har sen tidigare en butik i SOUK-gallerian i Stockholm och ytterligare en i Femmanhuset i Göteborg. Och nu öppnar ni ytterligare en i Victoria Arenas foajé i Göteborg. Är mannen den nya kvinnan?
– Ja och nej! Vi tror att män oftast vill se ut som män, men det finns inget motsägelsefullt i att lägga mycket tid på sitt utseende trots det. Vi tycker ofta att manlig grooming förstärker ett redan manligt utseende.
Varför öppnar ni ytterligare en butik i Göteborg och inte i Malmö?
– Vi ser Malmö som en viktig marknad, men nu gavs vi en möjlighet att öppna i Göteborg redan innan jul i en stark modemiljö (Victoria Arena) som passar Mancare som koncept väl och då valde vi att priotera detta just nu.
Är göteborgarna mer fåfänga än övriga svenskar?
– Nej det tror jag inte, men det är klart medvetna!
Hur skiljer sig männen från kvinnorna när det kommer till grooming?
– Männen ”behovshandlar” mer än kvinnor och de är mer rakt på sak i sitt köpbeteende, vilket ofta innebär kortare beslutstid innan de handlar. Även kunskapen om skönhetsprodukter ökar snabbt hos män. Många är mer pålästa än vad man tror.
Vilka är era populäraste produkter?
– Av ren hudvård så är det: Clarins, Recipe for Men samt Dermalogica och på doftsidan fungerar Dsquared och Roberto Cavalli väl.
Vad använder du själv?
– Jag testar det mesta för att hålla mig uppdaterad. Just nu är det Dermalogica samt Recipe for Men.
Vilken blir den stora groomingtrenden 2008?
– Snabba mikrobehandlingar tror vi på där männen gör korta koncentrerade ansiktsbehandlingar (cirka 20 minuter ) mellan möten på dagen, innan after worken på fredagen eller inför lördagens viktiga date.
Avslutningsvis – nämn en välgroomad förebild.
– Det blir två: Jude Law och Peter Jöback.
Och ett varningsexempel.
– Marylin Manson.
Av: Text: Anders Olsson