Monokel på framfart

Solglasögonmärket Monokel är på aktuella med en ny hemsida, ett fotoprojekt samt en nya och förbättrade modeller och fodral. King berättar mer.

Svenska Monokel är ett relativt nytt och mycket spännande solglasögonmärke. Under våren har deras solglasögon bland annat tagits in av Herr Judit. Märket kommer nu med nya och förfinade modeller som nu dessutom levereras i nya fodral. Ett exempel på produktförfiningen är en teflonbeklädd skruv som ger en bättre friktion i gånggärnen.

– När vi ritar nya bågar börjar processen ofta med ett koncept, t.ex: ’Hur skulle en hippie som skiter i allt utom Captain Beefheart se ut om han levde om hundra år?’ Sedan följer en mängd skisser och prototyper där det handlar mer och mer om bärbarhet och att människor ska passa i glasögonen.
Orden är Robert Sandgrens, han är en av Monokels två grundare och delägare. Citatet är taget ur en intevju med honom publicerad förra sommaren på Kings hemsida.

Förutom nya produkter har märket dessutom en ny hemsida där man snart kommer presentera första delen av fotoprojektet #TRUEDITIONS. Projektet kan beskrivas som en större och mer konceptuell lookbook, fotograferat av Christa Leonard och presenterat i fem delar.