Neuw gör jeans från 1905

Svensk-australiensiska jeansmärket Neuw släpper kollektion med anor från förr. Ett par unika jeans från början av 1900-talet har inspirerat till höstkollektionen som går i svart och blått och heter "Layers". Namnet kommer av förlagan, ett par Stronghold-jeans, som var färgade i lager av indigo-färg.


Neuw startades 2009 i Melbourne, Australien och är idag Australiens snabbast växande varumärke inom segmentet jeans.
– Vi har aldrig haft som ambition att reproducera reliker från svunna tider men jeansens historia har alltid varit en viktig del av vår designfilosofi. Vi drivs av att göra moderna jeans i hög kvalité för kulturen vi lever i idag. För höstens kollektion har vi inspirerats av ett par unika jeans från vårt eget arkiv i Melbourne. Stronghold var ett av de första jeansvarumärkena och just detta jeanspar grävdes upp i en gruva någon gång under perioden 1900-1907, berättar Filip Lundqvist, Brand Manager för Neuw i Europa.

I samband med höstkampanjen släpps även en tavla inspirerad av de unika lagren av färg i samma par Stronghold-jeans. Tavlan kommer säljas i en limiterad upplaga av 100 exemplar globalt och kommer i Sverige bland annat finnas hos återförsäljare som NK, Solo, Volt, Aplace och Grandpa.
Höstkampanjen ”Layers” släpps i butik i slutet av oktober.