Nike är överlägset störst på Instagram enligt ny studie

Nike swooshar förbi alla andra klädmärken på Instagram, enligt en amerikansk studie. Dolce & Gabbana och Cartier har mycket kvar att jobba med.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2015-09-09 08:42  |  Lästid: < 1 minut

En undersökning gjord av m by macy’s visar att Nike är det överlägset största märket på Instagram. Både vad gäller hashtags och antal följare. Studien illustreras av en snygg interaktiv grafik som du kan kolla in längre ner.

Ett foto publicerat av nike (@nike)

 

I en kommentar skriver någon ironiskt ”what an accomplishment…” (”vilken bedrift”), men det är inte så dumt att vara störst på en plattform med över 300 miljoner aktiva användare. Ett media som har förändrat hur mode bevakas, konsumeras och marknadsförs i grunden. Enligt modeskapare som Alexander Wang har Instagram till och med påverkat designen.

– Sättet vi plåtar det på, sättet vi presenterar det på och sättet vi tillverkar och designar kläderna på har förändrats, har Alexander Wang sagt till The New York Times.

Tillbaka till Nike. Märket nämns i över dubbelt så många hashtags som tvåan Prada och har tre gånger så många följare som ärkerivalen Adidas. Klicka på bilden för att se mer.


Klicka på bilden för att öppna grafiken (via m by macys).

 

Läs mer: Så får du maximalt med likes på Instagram

Dela på Facebook
Tweeta