Nischa din doft

Vill du undvika massproducerade parfymer och minimera risken att dofta som andra är det ett utmärkt tips att satsa på en så kallad nischdoft.

Redaktionen  |  Publicerad 2011-08-25 07:09  |  Lästid: < 1 minut

Viktigt att tänka på är oftast att det känns lite mer i plånboken då företagen bakom inte nödvändigtvis strävar efter att sälja så mycket som möjligt utan vill hävda sitt konstnärskap och exklusivitet. De riktar in sig på särskilda ingredienser, noter eller anknytning till geografiska platser och håller sig undan från den vanliga parfymdisken – Comme des Garçons och Bond No 9 är två mer kända exempel.  

 

Tre favoriter just nu:

 

Bild 429603
Svenska Byredo lanserade Mister Marvelous under sommaren, en ren herrparfym inspirerad av legendariska hårstylisten Christiaan Houtenbos. Pris: 1 500 kronor för 100 ml.

 

Bild 429604
Modehuset Maison Martin Margielas unisexa parfym Untitled har nyligen nått Sverige. Pris 705 kronor för 75 ml.

 

Bild 429605
Frédéric Malle ger parfymörer fria tyglar när de skapar dofter under hans Editions de Parfum som nu hittas hos COW i Stockholm. Pris 1 550 kronor för 100 ml.

Av: Niklas Westberg

Dela på Facebook
Tweeta