Nytt kapitel för J. Lindeberg

I det ambitiösa fotobokprojektet The Documentary and a Dream låter J. Lindeberg flera av världens ledande kreatörer göra märkets kollektioner till konst. Nu kan du själv avgöra om de har lyckats.
Visningar för ett antal miljoner kronor under Milanos modevecka för några år sedan är ett minne blott. J. Lindebergs nya sätt att visa upp sina kollektioner är genom den återkommande fotoboken The Documentary and a Dream, som produceras under ledning av fotografen Jörgen Ringstrand. I november släpptes den första upplagan och nu har boken som ska skildra vårkollektionen tryckts i 400 exemplar och skickats ut till press, stylister och viktiga återförsäljare i världen.
Hur kommer det sig att ni gör den här boken?
– Den är ett viktigt sätt att visa vad vi vill, var vi står och vilka vi är som varumärke, säger J. Lindebergs PR- och marknadsansvariga Malin Odelfelt.
I boken har kreativa profiler såsom Johan Renck, Andreas Sjödin och poeten Inger Christensen gjort sin egen tolkning av J. Lindebergs vårkollektion. Boken finns även att se och läsa digitalt här.
The Documentary and a Dreams vårupplaga. Foto: Andreas Sjödin.
