Cheap Monday-Örjan med nytt butikskoncept

På Götgatan 105 öppnar nu Stockholms nya shoppingdestination Från Ö till A. Etablerade märken blandas med unga nyskapande designers i en 500 kvadratmeter stor butik. King har pratat med Örjan Andersson om den nya satsningen.

Nu i augusti lanseras Cheap Monday-grundaren Örjan Anderssons senaste satsning – butikskonceptet Från Ö till A. Butiken ligger på Götgatan 105 precis intill Skanstullbron och kommer tillhandahålla märken som Acne, Surface to Air, AltewaiSaome, 5Preview, Cornelia Webb, Marques/Almeida, Ashley Williams och såklart Örjan Anderssons självbetitlade jeansvarumärke startat 2011.

– För mig är det viktigt att komponera redan etablerade varumärken med unga nya designers. Att vara med om att skapa återväxt och plocka upp ungt, nytt är en hörnsten i mitt butikskoncept. Varumärken och designers ska innefatta faktorer som oberoende, personlighet och entusiasm med trovärdighet i uttrycket, säger Örjan Andersson.
Hur skiljer sig Från Ö till A från Weekday?
– Det är ett helt nytt koncept med nya förutsättningar. Weekday är en kedja med över 20 butiker som drivs av ett gigantiskt börsnoterat företag som funnits i över 60 år. Från Ö till A är mer lokalt anpassat, kommer att ha en något högre prisbild och mer externa varumärken i sortimentet.
Finns det redan nu planer på fler butiker?
– Nej, en sak i taget. Nu fokuserar jag på denna butik men i framtiden kan jag tänka mig att öppna i Malmö och Göteborg.
Du börjar bli rätt hemmastadd på Götgatan, varför just denna adress?
– Jag var sugen på Södermalm och hittade av en slump denna lokal som jag charmades av direkt med sin annorlunda planlösning. Dessutom gillar jag Skanstull eftersom det fortfarande är en oförstörd del av söder.