Danska skjortvarumärket lanserar ny generation av sin populära businesskjorta

Danska skjortmärket BARONS grundades av entreprenören Joachim Latocha 2016 och lanserades i Sverige förra året. Ambitionen har från starten varit tydlig – att skapa en businesskjorta med tidlös design och hållbara material.
– Jag fick idén till BARONS under en jobbresa i Shanghai. Ombord på ett tåg efter en lång arbetsdag i 30 graders värme blev det uppenbart för mig att det skiljer oerhört mycket i kvalité från skjorta till skjorta. Vissa kan hålla formen efter en tuff dag på jobbet, men de allra flesta gör det inte. Där och då bestämde han sig för att starta ett helt nytt varumärke.
– Min kollegas skjorta, som var skräddarsydd och flera gånger dyrare än min, såg ut som en använd disktrasa och innan tåget var framme i Shanghai var det bestämt , ett nytt skjortföretag skulle startas. Joachim Latocha fortsätter:
– Vi tillbringade två år med att flyga runt om i världen, besöka tygleverantörer och fabriker och prata med personer i branschen för att utveckla den första BARONS-skjortan. Det kan låta galet att spendera så lång tid på att utveckla en enda skjorta i en bransch som normalt producerar nya modeller och färger flera gånger om året, förklarar Joachim.
Blev erbjuden investering i danska Draknästet
Bortsett från att Joachim använde skjortor varje dag i sitt jobb på konsultbyrån Deloitte, var han inte så insatt i modeindustrin. Därför var klivet till att starta BARONS inte självklart till en början, men när idén väl hade fötts fanns ingen återvändo. Joachim ställde upp i danska Draknästet (Løvens hule) där han först blev erbjuden 15 miljoner – men sa nej. Senare tackade BARONS ja till en investering från Jacob Risgaard, en mogul när det kommer till e-handel och som bland annat startat CoolShop.
– Investeringen har varit en nyckelfaktor för att vi ska kunna skala upp verksamheten och fokusera på nya marknader som Sverige, Nederländerna och Norge.

För ett klädmärke är just vita skjortor en verklig utmaning. Det kan tyckas vara ett enkelt plagg som aldrig förändras i sin design men material, passform och detaljer är grundläggande delar som måste vara hundraprocentiga. Dessutom – allt syns på en vit skjorta. Veck och skrynklor, en sned söm eller en fläck. Inget går obemärkt förbi.
– BARONS är inget modemärke, därför kommer vi inte ha massa olika modeller som byts ut varje säsong. Vi utvecklar det finaste och mjukaste skjorttyget utan att kompromissa med skjortans livslängd, berättar Joachim och fortsätter:
– Jag kan helt enkelt inte föreställa mig annat än att använda den bästa bomullen till våra skjortor. Det är hela grunden. När du tar på dig en skjorta som efter en timme känns obekväm beror det på att det är dålig bomull.
Lanserar generation 4
Under våren har BARONS lanserat generation 4 av sina skjortmodeller The Consultant, The CEO, The Lawyer och The Founder. Det innebär att alla skjortor är gjorda i 100 procent ekologisk extra long staple (ELS) Giza-bomull från fälten i Nildeltat i Egypten.
– Den naturliga vattenresursen från Nilen gör att vi producerar utan användning av syntetiska bekämpningsmedel eller GMO-frön. Bomullen är fri från återvunnen plast och den yppersta 0,1 procent av världens bomullsfibrer. Därmed har BARONS, med generation 4-skjortorna, minskat CO2-avtrycket med 44 procent. Det är bland de absolut lägsta i branschen.

– En större kunskap om våra skjortors CO2-avtryck är en grundförutsättning för att vi ska kunna optimera produktionen hållbart i framtiden, förklarar Joachim Latocha. Han fortsätter:
– Vi är stolta över att vi med generation 4 har minskat våra skjortors CO2-avtryck med nästan 50 procent. Vi har därför tagit ett mycket stort steg, men vi räknar med att utveckla produktionen hela tiden. Vårt CO2-footprint är bara ett av många konkreta projekt med ett syfte att bidra till en grönare garderob – och en grönare industri.