Italienska kashmirmärket Luca Faloni ska få dig att köpa färre, men bättre, plagg

Italienska Luca Faloni pressar priset på premiumplagg genom att sälja direkt från lokala skrädderier till kunden.

I dag står hållbarhet högt på agendan. Ordet syns i många reklamkampanjer och pumpas ut i pressmeddelanden. Det man lätt glömmer i allt brus är en typ av konsumtion där hållbarhet är inbyggd i själva affärsmodellen. Ett exempel på ett sådant är Luca Faloni.

För det italienska företaget kommer stickat först. Sen starten har man satsat på att göra få plagg, men att göra dessa perfekt. Företaget fokuserar på exklusiva material som håller stilen över tid.

Att köpa färre, men bättre, plagg är en självklar konsekvens i en värld där gränserna för hur snabbt mode kan göras börjar bli väldigt synliga. I stället för att prata om modeord som hållbarhet och miljövänlighet fortsätter det italienska företaget, som är baserat i London, att följa en affärsmodell som sedan starten är utformad för att vara just hållbar från början till slut.

Grundaren Luca Falonis uppväxt i Turin innebar att han som ung kom i kontakt med ett gammaldags hantverk och kvalitativa tygkvalitéer, något som han senare under livet insåg att han tagit för givet efter att ha flyttat från Italien. Luca Faloni märkte också att även de italienska företagen började överge sina lokala skräddare och skomakare.

Idén föddes om att kombinera det italienska hantverket med modern distribuering. Genom att sälja direkt till konsumenten, utan några mellanhänder, kan företaget erbjuda så mycket produkt för pengarna som möjligt. Företaget har rest runt i Italiens alla regioner för att kunna välja de mest erfarna hantverkarna och handplocka de finaste materialen från landets mest erkända producenter.

Företaget tillverkar allt från stickat, skjortor, byxor till läderaccessoarer. Många av plaggen i kashmir, men även i linne och borstad bomull. Man jobbar med Cariaggi för att få fram sin kashmir, en av världens främsta framställare av kashmirgarn. Tre generationer av Cariaggi-familjen har arbetat i över 60 år med att ta fram kashmirgarn från fiber som kommer från inre Mongoliet. Bomullen kommer från Grandi & Rubinelli i Novara och linnetygerna från ett familjeföretag i närheten av Monza.

Häromåret öppnade företaget en egen butik i Stockholm, efter att tidigare ha etablerat sig i New York och London. Luca Faloni menar att svenska män har en klassisk stil och smak som ligger i linje med företagets sortiment. Samt, om man ska vara ärlig, att plagg i kashmir gör sig bra i ett kallt klimat. Tanken med butiken är att den skall kännas som ett andra hem, ett ställe där du vill spendera tid, diskutera eller bara sitta ned en stund för en kaffe. Något som gissningsvis kommer vara mer lockande än någonsin när pandemin släppt sitt grepp om samhället.

I höst och vinter satsar man på en kashmircardigan med eleganta sjalslag. Tanken är att erbjuda ett plagg som är lika elegant som en kavaj, men lika bekväm som en stickad tröja. Ett välkommet tillskott i garderoben i dessa fåtölj-betonade tider. Koftan är tillverkad i Bergamo i fyra lager kashmir som låser in värmen och erbjuder en svåröverträffad mjukhet. En kashmircardigan för både hemmakontoret och julfirandet.

Luca Falonis butik ligger i Sturegallerian i Stockholm. Läs mer på Lucafaloni.com.

Dela på Facebook
Tweeta