Jacob Cohën – släpper nya byxmodeller i höst

Mörk indigo och ockragul kompletterar klassiska denim jeans i höst– och vinterkollektionen för Jacob Cohën. Färgsättningen och siluetten skapar plagg som kommer bli oersättliga.
Skaparna bakom Jacob Cohëns höst– och vinterkollektion har tittat tillbaka och inspirerats av den brittiska mods-kulturen från tidigt 60–tal. Med sitt skräddarsydda mode, modern jazz och vespor som främsta element.
Bland sina ready to wear plagg hittar man bland annat en förstärkt denimjacka med ett innerfoder i ull. Den ikoniska modellen finns även i läder med vintagekänsla. Bland kavajerna hittar man en i indigoblå denim med dubbelknäppning. Siluetten i den klassiska ullrocken har fått en uppdatering i mörkindigo medan den klassiska Texan–denimskjortan har fått nya kulörer.

Till höger: brun jacka i läder, femficksjeans i vintagemodell med ”mods” knapp.
Jacob Cohën är ett lyxigt jeansmärke som tillverkas för hand i Italien av endast de finaste denimtygerna från Japan. Det är påkostade och detaljrika jeans, som även är miljövänliga då de inte använder sig av varken kemiska processer till färgning eller sina specialtvättar. Dessutom görs alla tvättningar, broderier och slitningar för hand. Allt för att skapa en känsla av genuin kvalitet och lyx.

Till höger: dubbelknäppt skepparkavaj i ull, vita jeans i femficksmodell.
Bland byxorna kommer fyra par nya modeller, där passformen är avsmalnande i benen och med en vidare passform över låren. Bland de mest intressanta nyheterna finns Academy Lion och Tom som har djupa sydda frontveck upptill. Jacob Cohën har även adderat modeller till sina femficksmodeller. Bland annat en cargobyxa i mjuk bomull, vars insida har ett scotchrutigt mönster, samt joggers i ull och mjuk denim.
Jacob Cohën berikar även sitt byxutbud med jeans med morotspassform och smokingrevärer.

Till höger: westernskjorta med ”mods”–knappar, byxor i manchester.
Jacob Cohën grundades 1985 i nordöstra Italien inte långt från Venedig i Padua av Tato Bardelle. Designermärket placerade sig direkt som ett varumärke med fokus på lyxdenim. Det stora genombrottet för varumärket kommer först efter att grundaren tar ett steg tillbaka och hans son, Nicola Bardelle, kliver in 2003 och driver företaget vidare med sin kreativa talang. Deras första damkollektion släpptes under 2004.
Mods–temat syns även i företagets stickade plagg, Jacob Cohën erbjuder även en jacquardvävd ton–i–ton–tröja för att matcha byxorna med de minimalistiska scotchrutorna. I stort sammanfattas kollektionens färgpalett med ockragult, naturfärger och knallrött.