King har testat modeveckans kanske bästa aperitivo

På Nordiska Kompaniets andra våningsplan ligger inte bara några av landets främsta herrmodebutiker, här finns sedan två år tillbaka även den moderna och sympatiska aperitivobaren Positano (Yes).
Text: Daniel Lindström
Fotograf: Andreas Johansson
Under Stockholms modevecka (onsdagen den 1/9 och torsdagen 2/9) arrangerar anrika italienska öltillverkaren Peroni ”Fashion Week Aperitivo” på Positano (Yes) för de som vill ha en plats att möta upp vännerna innan middagen, pausa mellan visningarna på stan, eller bara lyssna på bra musik och avnjuta det bästa av Italien i mat och dryckesväg.
King besökte Positano (Yes) i helgen för att testa aperitivon och dricka Peronis alkoholfria öl Libera som har en härligt uppfriskande smak med inslag av citrus, honung och örter. Till ölen serverades vi en tallrik med mortadella, marinerade oliver, mandlar, kronärtskocka och ost. Mums!

I år har Peroni gått in som officiell sponsor till Stockholms modevecka och för Peroni är kopplingen till Stockholm Fashion Week helt naturlig.
– Peroni Nastro Azzurro har en historia av nära samarbeten med de stora modeveckorna i världen och har även tidigare varit partner till Stockholms Modevecka, berättar Ida Schramme, Brand Manager för Peroni Nastro Azzurro, och fortsätter:
– Mode och design har alltid spelat en viktig roll i varumärkets historia och är naturligt sammankopplat med det italienska arvet, stilen och livsstilen. I Italien handlar äkta stil inte bara om vad du har på dig utan genomsyrar allt du gör, det är just det, en livsstil. En av de kanske viktigaste ritualerna inom italiensk livsstil är aperitivon – italiensk mat och dryck i ett lättsamt format.
Peroni grundade sitt första bryggeri i Vigevano söder om Milano i regionen Lombardiet redan 1846. Efter 20 år flyttade företaget till huvudstaden Rom och ungefär 100 år senare (1963) lanserades Peroni Nastro Azzurro, en ljus lager med gyllengul färg och gräddvit skumkrona som gjort succé över hela världen.
– Nastro Azzurro föddes i Rom 1963, under en era när många av Italiens stilikoner såg dagens ljus. Stil och kvalitet ligger i Peronis DNA och har genom åren tagits i uttryck i form av samarbeten med designers och märken som Antonio Berardi, Alessi och nu även genom partnerskapet mellan Peroni Libera 0,0% och Aston Martin Cognizants F1 team, berättar Ida Schramme vidare.

Det går inte att tänka sig ett bättre ”mellanmål” under Stockholm Fashion Week än aperitivo på Positano (Yes) på NK. Miljö, mat och dryck i perfekt kombination.
– När det kommer till aperitivo är det få länder som har tagit till sig konstformen på det sätt som italienarna har. Många menar också att italienarna var de som skapade sättet att avnjuta mat och dryck på det här viset innan middagen. Aperitivon erbjuder ett tillfälle att koppla bort jobbet, möta upp vänner och familj och förbereda smaklökarna inför kvällen. Peroni Nastro Azzurros krispighet och balanserade beska gör den till en perfekt dryckeskombination till aperitivon, avslutar Ida Schramme.
Läs mer om Positano (Yes) här och om Peroni här!