Penny Parnevik: ”Bilderna påverkar mångas mentala hälsa negativt”

Måndagen den 10 oktober inföll World Mental Health Day med syftet att öka medvetenheten om frågor kopplade till psykisk hälsa. I samband med dagen lanserade Asics kampanjen "Dramatic transformation" som frontas av Penny Parnevik.
Det japanska sportvarumärket Asics, grundat redan 1949, lanserar nu en kampanj som uppmärksammar träningens inverkan på vårt mentala mående.
Enligt Folkhälsomyndigheten säger fyra av tio vuxna i Sverige att de har eller har haft psykisk ohälsa. En faktor som nämns som viktig i hälsosammanhang, är fysisk rörelse. Under 2021 genomförde Asics en undersökning tillsammans med forskaren Brendon Stubbs, där resultatet visade att det räcker att träna 15:09 minuter om dagen för att stärka den mentala hälsan.
Penny Parnevik frontar nya kampanjen ”Dramatic transformation”
En person som har erfarenhet av detta är tv-profilen och influencern Penny Parnevik, 25. Hon frontar den nya Asics-kampanjen med rubriken ”Dramatic transformation” där man skapat de så kallade ”före och efter”-bilderna som är så vanliga i tidningar och sociala medier. På de två bilderna på Penny syns ingen skillnad alls – för det viktiga sker på insidan, i sinnet.
– Jag sportade mycket i high school för att i USA är det ett krav på många skolor att man är aktiv i minst en sport. Och eftersom jag kommer från en idrottsfamilj deltog jag i flera olika sporter. Jag fick endorfiner helt gratis och utgick från att allt var bra, berättar Penny Parnevik och fortsätter:
– När jag sedan började på college så var ansvaret helt på mig själv att vara aktiv och träna. Jag märkte snabbt att jag blev tröttare, orkade mindre, ville sova mitt på dagen. Jag bodde med min syster Peg då och vi bestämde att vi skulle börja gå på gymmet tillsammans. Då fick jag tillbaka endorfinerna igen.
Penny har två barn tillsammans med maken Douglas, sonen Atticus och dottern Pebble. Under graviditeterna och småbarnsåren var det svårt att hitta tid för träning.
– Efter college, när jag blev mamma, så slutade jag träna igen. Det var inte förrän jag var med i Let’s Dance 220 som jag fick endorfiner gratis igen!
Inspirerar andra
Penny Parnevik har över 220 000 följare på Instagram där följarna får a ta del av hennes vardag bland jobb och stökigt småbarnsliv. Hon peppar och uppmanar sina följare att försöka leva hållbart och tycka om sig själva. Därför är hon en mycket trovärdig personlighet att fronta Asics ”Dramatic transformation”-kampanj.
De traditionella före och efter-bilder som fokuserar på kroppens estetiska förvandling kan lätt skapa orealistiska jämförelser, vilket leder till självkritik och negativa känslor.
– Bilderna påverkar mångas mentala hälsa negativt och orsakar i stället att många avstår ifrån att träna.
Själv har hon tagit fasta på att även ett kort träningspass kan få stor effekt.
– Jag har verkligen varit en periodare med löpning men också träning i generellt. Dock, med min erfarenhet om vad bara 15 minuters löpning kan göra för min mentala hälsa så tycker jag att det är en självklarhet nu för mig att vilja röra på kroppen. Jag har en helt annan glädje när jag får dom där endorfinerna!
Fokus på träningens mentala påverkan
Gary Raucher, EVP, ASICS EMEA förklarar att bakgrunden till kampanjen handlar om att kulturen med före- och efterbilder, som till stor del är drivna genom sociala medier, har fått samhället att se träning genom linsen av fysisk förändring. På ASICS tror man snarare att den verkliga fördelen med sport och rörelse är att den positivt påverkar vår mentala hälsa.

– Vi på ASICS eller våra 500 Frontrunners med 500 miljoner följare kommer inte att lägga upp några träningsomvanlingsbilder som enbart fokuserar på estetisk förändring i sina kanaler, förklarar Gary Raucher och fortsätter:
– Våra FrontRunners kommer enbart att dela bilder som återspeglar den upplyftande känslan som rörelse ger: träningens kraftfulla mentala påverkan och känslomässiga inverkan på jaget – kropp och sinne.