Så blev merch-försäljningen en del av filmindustrin

I dag är en storfilm mer än “bara” något för bioduken – det är en hel industri. I den här artikeln kommer vi att gräva djupare i Hollywoods merchandise-utveckling.
ANNONS. Innehåll från noaccountcasino och inte en artikel från Kings redaktion.
Åldergräns: 18 år för spel online och 20 år för att besöka fysiskt kasino. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen.se.
Trots att filmens historia sträcker sig tillbaka till slutet av 1800-talet dröjde det nästan 100 år innan försäljningen av filmrelaterade varor började blomstra. Även om fans kunde spendera pengar på samlarobjekt före 1970-talet, förändrades filmbranschen för alltid under ”New Hollywood”-decenniet – ett decennium som först skulle präglas av konstnärlig frihet, för att sedan göra “Drömfabriken” till en pengamaskin.
Numera är försäljningen av merchandise – d.v.s. varor kopplade till en film – minst lika viktigt som filmens faktiska kvaliteter. Leksaker, kaffekoppar, T-shirts, TV-spel, online slots och samlarfigurer är bara några exempel på alla de produkter som utgör en films värde bortom bioduken..
Sci-fi-filmen som förändrade allt
Året var 1977 och ett decennium präglat av mörka och hårda filmer om sex, våld och korruption närmade sig sitt slut. Två år tidigare hade en ung filmskapare myntat “blockbuster”-begreppet med en viss hajfilm och nu skulle en nära vän till honom cementera den “popcornfilmstrend” som lever vidare än i dag.
“Stjärnornas krig” blev en sensationell hit och den unge mannen bakom idén hetast i branschen. Intressant nog hade han före inspelningen valt att avstå en ordentlig lön till förmån för fulla rättigheter till leksaksförsäljning och andra varor. Studiocheferna trodde naturligtvis att han var galen, men det dröjde inte länge innan det våghalsiga beslutet gjorde honom till miljardär. Plötsligt förstod en hel industri vilka pengar det fanns att tjäna i merchandiseförsäljning.
En del av varje franchise
Fyrtiofem år senare och merchandise har blivit en naturlig del av varje stor franchise – och försäljningen rör sig om mycket mer än leksaker och affischer. Ta exempelvis TV-serien The Simpsons; i dag kan du köpa allt från underlägg, pennor, anteckningsböcker, ryggsäckar, t-shirts, lampskärmar till strumpor, konstverk, Funko Pops och till och med möbler dekorerade med de berömda karaktärerna. Redan för tio år sedan hade försäljningen av Simpsons-prylar gjort en vinst på åtta miljarder dollar.
Ekonomiska framgångar som detta förändrar naturligtvis hur en industri fungerar. Numera behöver inte de stora filmbolagen förlita sig på biljettförsäljning för att tjäna pengar på sina dyra produktioner, utan det finns många sätt att få avkastning.
Från biografen till streamingtjänsterna
En films framgång mäts fortfarande i sålda biobiljetter, men behovet av för blockbusters att göra storslam ser inte likadant ut. Efter månader av biljettförsäljning blir en film tillgänglig att köpa och hyra i fysiska eller digitala utgåvor. Sedan släpps den på en streamingtjänst och sedan, efter några månader, sänds den på TV. Varje steg på vägen ger filmproduktionen nya monetära vinster. Lägg till försäljning av varor till ekvationen, och även en flopp kan visa sig vara väldigt lönsam.
I fjol släpptes en ny Indiana Jones-film med en rapporterad budget på 300 miljoner dollar. Med tanke på att den “bara” drog in 384 miljoner dollar via biokassorna – en film behöver tjäna in cirka 2,5 gånger sin budget för att gå runt enligt “Hollywood-matte” – betraktas den som ett ekonomiskt fiasko. Men om du lägger till försäljning av varor, streaming- och TV-rättigheter samt försäljning av fysiska/digitala kopior, både för hyr och köp, kommer den på sikt att vara kommersiellt framgångsrik.
För att inte tala om alla dessa spel
En annan stor kassako är så klart försäljningen av videospel. Passande nog var det just Indiana Jones som banade vägen för detta när LucasArts, 1982, släppte det första filmlicensierade datorspelet – Raiders of the Lost Ark. Sedan dess har i princip varje franchise fått sin egen uppsättning dator- och TV-spel, men även slotspel, som har blivit populärt under mobiltelefonens era.
Vad som blir nästa stora “hit” i Hollywoods franchise-modell återstår att se, men vi kan räkna med att studiocheferna kommer att låta oss få veta när den nöten är knäckt. För mer läsning, se King Magazines film och TV-avdelning.