Weekendresa i framtiden

– King åkte till Tyskland för en exklusiv titt på Volkswagens eldrivna framtids-SUV
Volkswagen presenterade den första varianten av konceptbilen I.D. CROZZ – en mix av en SUV och en fyrdörrars coupé – på den ansedda bilmässan Auto Shanghai i april i fjol. Sedan dess har man förfinat och vidareutvecklat denna framtidssäkra elbil ytterligare, allt i riktning mot en serietillverkad version.
FAKTA: LD.CROZZ II
Lanseringsdatum: 2020.
Effekt: 306 hästkrafter (225 kW).
Topphastighet: 180 km/h.
Räckvidd: 500 kilometer mellan laddningarna.
Laddningstid: 80% av full laddning på cirka 30 min.
Pris: ej satt.
I.D. CROZZ II, som kommer att marknadslanseras 2020, är inte bara en hörnpelare i Volkswagens elbilssatsning, den utgör även ett viktigt tillskott i biltillverkarens nuvarande satsning på Sport Utility Vehicles, populärt förkortat som SUV:ar. Men det är betydligt mer än elmotorn som skiljer I.D. CROZZ II från Volkswagen-klassiker som Touareg och Tiguan.
King reste till Volkswagens fabrik i tyska Wolfsburg för att få koll på några av alla detaljer i denna framtidsbil.

Volkswagen har tagit bort de så kallade B-stolparna mellan dörrarna och framdörrarna kan öppnas hela 90 grader, vilket underlättar vid i- och urlastning. Bak-dörrarna kan även skjutas fullt bakåt. Samtliga dörrar är elektriska och kan öppnas och stängas med röststyrning från kupén.

Den stora motorhuven och de utställda framskärmarna definierar bilens stil och understryker SUV-känslan. Konventionella backspeglar lyser med sin frånvaro och istället är bilen utrustad med ett system där bilder från tre kameror – två på sidorna av bilen och en bak – visas på en monitor.

En jalusi av LED-ljuslister sitter integrerad i panoramataket. Denna virtuella ljusjalusi styr man med gester. En kort, snabb rörelse med handen öppnar eller stänger taket helt, medan en långsam handrörelse steglöst får ljusmattan att sakta röra sig till önskat läge. Ljuslisterna syns även från bilens utsida.
Kraft och finess i ett
På den tekniskt avancerade mulitfuktionsratten kan föraren ange det helautomatiska körläget I.D. Pilot. Då fälls ratten in i panelen och bilen kör på autopilot. Andra inställningar styrs via den digitaliserad instrumentpanelen och en tablet med 10,2″ stor skärm med infotainmentsystem.

Bilens bredd accentueras av den högglanssvarta yta på bakpartiet som innehåller svala LED Matrix-baklyktor och ett belyst Volkswagenmärke.
Den elektriska bakluckan kan öppnas och stängas med röststyrning. Bagagevolymen är hela 515 liter med fyra personer i bilen.

Drivsystemet består av två motorer, två växellådor och ett högspänningsbatteri som ger en effekt på 306 hästkrafter. Detta gör I.D. CROZZ II till en sportig och utsläppsfri SUV med elektrisk fyrhulsdrift som imponerar lika mycket på Stockholms gator som på Åres bergsvägar.

Foto: Ingo Barenschee
Modell: André Bentzer / Mikas