PUB utökar

Johan Magnusson |
Publicerad 2008-09-01 08:09 |
Lästid: < 1 minut

Nya PUB tar form. Konceptet The Casbah – arabiska för ”marknaden” – öppnade i dag på plan 2 och säljer varumärken som Blank, Hope och Boss Orange. Och den avgående varuhuschefen Andreas Gustafsson är nöjd.
– Det är jättekul att äntligen öppna The Casbah efter ett långt byggprojekt, som pågår än, berättar han.
– Det är jättekul att äntligen öppna The Casbah efter ett långt byggprojekt, som pågår än, berättar han.
Med ett dressat, ungt, modernt och lite rockigt koncept vill PUB fortsätta locka de yngre kundgrupperna. Detta genom att gå sina egna vägar: De siktar högt, hämtar intryck från Colette och Harvey Nichols och går så långt som att kalla sig ”A Colette that goes rock’n’roll”.
Varuhuset, som har anor ändra från 1882, har under de senaste två åren genomgått en stor omprofilering och har gjort en sån omfattande extreme makeover att det numera bara är vilsna pensionärer som besöker PUB. Nästa år blir allt klart, men ett stort steg togs redan förra veckan – ett 1200 kvadratmeter stort sådant, för att vara exakt.
– Vi vill addera något till Stockholm och presentera något som inte funnits tidigare. Det handlar om nya varumärken, men lika mycket om nya koncept och lösningar, säger Andreas Gustafsson.
– Vi vill addera något till Stockholm och presentera något som inte funnits tidigare. Det handlar om nya varumärken, men lika mycket om nya koncept och lösningar, säger Andreas Gustafsson.
Med sina 1200 kvadratmeter står man för hela 70 procent av ytorna på det andra våningsplanet, som den 12 september kompletteras av butiken PUB Underkläder. Senare i höst öppnas det även en vin- och espressobar, för att få till ännu mer av en loungekänsla och ”erbjuda ett helhetskoncept inom livsstil”. På plan 2 finns sedan tidigare de ”yngre” delarna av Oscar Jacobssons kollektioner bland märkena och på The Casbah kommer det, förutom de märken som redan nämnts, att säljas bland annat Samsøe & Samsøe, Day och Pour.
Ytan som Awesome Rags tidigare låg på den 12 september ersätts av konceptet Vision, som gör G-Star-butiken sällskap på nedre plan sällskap. Vision är ett norrländskt koncept där bland annat J Lindeberg och Tiger ska ha egna shop-in-shops, men där även utländska varumärken ska säljas. Awesome Rags flyttar i sin tur upp till plan 1 och hamnar vägg i vägg med olika koncept med vad PUB själva väljer att kalla ”urban fashion”, som öppnar i början av nästa år.
Plan 3, som öppnade förra året, ska stå för de tydligaste high fashion-koncepten och locka 15-20 procent av kunderna, medan nya plan 2 ska stå för 30-35 procentandelar av dem.