Roland Hjorth: ”Vi har inspirerats av hånglande robotar”

Whyred spann vidare på tidigare kollektioner under kvällens visning och efteråt fick King en pratstund med chefsdesignern Roland Hjorth.
Redaktionen |
Publicerad 2010-02-02 16:56 |
Lästid: 2 minuter
Vilka har varit dina inspirationskällor till Whyreds höstkollektion?
– Regissören Chris Cunninghams musikvideor med Björk och hånglande robotpar. Den här gången har det precis som i flera andra kollektioner blivit en stor mix av hårda funktionsmaterial och mjuka naturmaterial, säger Roland Hjorth.
Vilka är kollektionens viktigaste färger?
– Det är väldigt dova, med gråtoner och stenfärger med blå inslag.
I höst säljer ni bara kollektionen i era egna butiker, är kollektionen anpassad till det?
– Ja, definitivt. Det här är egentligen bara ett plock från de tio kollektioner vi kommer göra i höst och de plagg vi visade nu släpps i början och slutet av säsongen eftersom de är festplagg, vilket funkar bra på visningar.
– Vi kommer dela upp butikerna i tre grupper med key stores, som exempelvis Brown’s, branding stores och våra egna butiker, så vi kommer fortfarande sälja i andra butiker än de vi har, men bara i några få utvalda.
– Vi kommer dela upp butikerna i tre grupper med key stores, som exempelvis Brown’s, branding stores och våra egna butiker, så vi kommer fortfarande sälja i andra butiker än de vi har, men bara i några få utvalda.

Blandning av funktions- och naturmaterial.


Dressat från Whyred i höst.
Johan Magnusson är reporter och bloggare. För King rapporterar han direkt från Fashion Week by Berns. (Foto: Mathilda Österlund.)