Så ser Stockholms modevecka ut i år

Om en vecka samlas både nationell och internationell press samt inköpare i Stockholm för att se vad landets designers och märken har att visa. Nytt är att J.Lindeberg deltar för första gången, men de nöjer sig precis som Acne med en installation, samtidigt som Filippa K väljer att förlägga sin visning i Köpenhamn.

Turerna kring Fashion Week by Berns har varit många. Stockholm begåvas med två modeveckor varje säsong i stället för en, nu närmast har Berns sin modevecka vecka 5, medan Moderådet satsar på vecka 7. Men sedan Fashion Week by Berns uppstod för tre år sedan har det uppstått en schism mellan aktörerna.
I grund och botten handlar splittringen om att Berns, som har varit en av initiativtagarna till en ny modevecka, går de stora svenska märkenas ärende och menar att en vecka som ligger tidigt varje säsong behövs för att locka internationella besökare i form av press och inköpare. Moderådet vill däremot lägga sin vecka senare för att de mindre märkena ska hinna färdigt med sina kollektioner till visningen.
För att strö salt i redan öppna sår gick Moderådet till Marknadsdomstolen och stämde Berns för att de sistnämnda har använt sig av namnet STHLM Fashion Week by Berns, som i Moderådets öron lät lite väl likt namnet på deras egen modevecka, Stockholm Fashion Week.
Berns backade, tog bort ”STHLM” ur namnet och stämningen drogs tillbaka.
Inför årets upplaga av Berns modevecka, har som vanligt ett en hel drös nyheter presenterats. Här är de viktigaste:
J.Lindeberg deltar för första gången på ett hörn.
– Vi tycker Berns gör ett bra jobb för vår hemmamarknad som vi vill stödja. Samtidigt vill vi utnyttja den internationella press som besöker veckan för att visa hur det nya och skräddade J.Lindeberg ser ut, säger märkets marknadschef Oscar Sandberg.
Men ni nöjer er med att göra en utställning. Varför blir det ingen visning?
– Den enda naturliga arenan för oss att visa i är Milano. Vår ambition är fortfarande global.
Inte heller Acne satsar på någon modevisning.
– Nej, vi gör en presentation av kollektionen på Millesgården, hälsar märkets pr-chef Lotta Nilsson.
– En vecka som innehåller presentationer från både Acne och J.Lindeberg ser väldigt spännande ut, kommenterar Bernsveckans projektledare Keri Ingvarsson.
Filippa K däremot gör ingenting alls under veckan.
– Vi kör visningar för våra agenter och inköpare runtom i världen i stället. Man får anpassa sig efter rådande konjunkturläge. Men vi kommer göra en liten visning också i Sverige senare i vår, säger Filippa K:s herrdesignern Rasmus Wingårdh.
Istället har de valt att förlägga visningen till Köpenhamn med förhoppningen om att komma närmare press och inköpare på vissa nyckelmarknader.
Huvudsponsorn Mercedes Benz smäller upp ett stort vitt tält i Kungsträdgården, som kommer vara öppet även för allmänheten. Både Fifth Avenue Shoe Repair och Cheap Monday kör dessutom sina visningar där, men bara för inbjudna. Cheap Monday utmärker sig annars som det märke som varje säsong inte snåla med inbjudningar till sin visning.
– Jag vet inte exakt, men jag tror säkert att vi kan få in 500 personer där, säger designern Örjan Andersson entusiastiskt.
Gänget bakom +46 lägger ner den modemässa som under flera års tid varit mötesplatsen för de mer alternativa och oetablerade märkena. I stället går de in under Berns organisation och presenterar fyra premiärer under de dignande kristallkronorna på det anrika nöjestemplet.
– De svenska modemärkena har ju nått upp till värsta rockstjärnestatusen, så det ska bli väldigt roligt att vara en del av Bernsveckan. Det blir premiär för Anna-Sara Dåviks nya märke, första gången Rickard Lindqvist samt Julian Red har en stor visning och danska Wood Woods gör svensk catwalkdebut, säger Kristian Rajnai på +46.

J.Lindeberg, till vänster, och Acne, till höger, väljer under den kommande modeveckan i år att skippa catwalkvisningen och satsar istället på en installation.