Så ska svenska modebutiken stoppa näthatet

Svenska butiken Aplace ger sig in i kampen mot näthat.

Telia fortsätter sitt arbete mot näthat genom ett samarbete med Aplace. Konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren har fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat. Symbolerna kommer att tryckas på en ny modekollektion.
Telias initiativ mot näthat startades i våras genom kampanjen #hatahat som bland annat trycktes på t-shirtar. Genom samarbetet med Aplace hoppas man kunna ta kampen mot näthat ett steg längre.
– Det engagemang vi såg under vårens kampanj i bland annat sociala medier och genom alla som valde att bära vår tröja mot näthat visar att människor vill ha ett schysstare klimat på nätet. Mode är ett starkt sätt att visa att man tar ställning. Nu fortsätter vi att ta ansvar och sätta ljus på den här viktiga frågan på ett helt nytt sätt, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.
Kollektionen släpps i limiterad upplaga, under en begränsad tid i Aplaces butiker i Stockholm och Malmö samt online. Vi ser bland annat hoodies, t-shirts, mobilskal, kepsar och pins.
– Som en modeaktör med en stark digital närvaro samt i en tid där det är extra viktigt att ta hand om varandra så känns vår medverkan i detta initiativ självklar. Vi är stolta över att kunna vara delaktiga i att lyfta denna viktiga fråga, säger Kristian Rajnai, medgrundare av Aplace.
Köper du något ur kollektionen bidrar du direkt till Friends, den största organisationen i Sverige som jobbar mot mobbning. Överskottet från kollektionen går till deras arbete mot mobbning i sociala medier.