Slipsgossen blir Morfar

Nonno är morfar på italienska. Det är också från morfar som Per Sjölund, VD för Nonno har fått sin inspiration.
– Han var alltid välklädd efter tillfälle – om det så var picknick, bankett eller en resa genom Europa. Idag kör många samma stil hela tiden, det tycker jag är tråkigt.
Vad är den största skillnaden mellan Nonno och Slipsgossen?
– Nu kan vi jobba friare, utan att vara låsta vid slipsar. Vi vill hjälpa den svenske mannen med alla baskläder – skjortor, hängslen, slipsar och handskar.
Slipsgossen samarbetade med höjdaren Lars Wallin, kommer det fortsätta?
– Vi fortsätter att föra diskussioner med Lars Wallin. Han är ju lite mer Couture för en uppklädd gentleman, medan vi riktar oss mer till den vanlige mannen.
Accessoarer är förknippat med otaliga stilregler, hur viktiga är dessa?
– Det finns en massa regler, men Magdalena Ribbing kan inte styra allt. Man får tänka och bestämma själv. Det är bra att kunna reglerna och sedan variera dem. Jag är fäst vid min morfars manschettknappar i guld som egentligen inte går ihop med min klocka i rostfritt stål, men jag kör på det i alla fall.
Lista de tre viktigaste accessoarerna från Nonnos sortiment!
– Det självklara är ju slipsarna, eftersom det är min grund. Men här kommer tre nya:
1. Bältet
Den svenske mannen är dålig på bälten. De som säljer bäst har stora Tiger- eller JL-loggor på sig. Kommer man till länder där folk vet hur man klär sig har alla snygga bälten. Vilken spansk taxichaufför som helst har bälte. Vi har börjat med neutrala skinnbälten med snygga spännen för 500 kronor.
2. Plånboken
En snygg plånbok ska inte behöva vara en märkesplånbok. Vi har tagit fram en serie i skinn. En miniplånbok med plats för det viktigaste för 300 kronor, och en cardholder för 200 kronor.
3. Handsken
Samma sak som plånboken, de snygga handskarna kostar oftast över 1000-lappen. Det är snyggt att hålla handskarna enkla. Våra handskar är i getskinn med kantstickningar, 400 kronor.
Av: Kalle Martinsson