”Snart säljer Ulf Lundell signerade Viagra-piller”

Petter ger sig in i modebranschen – igen. Den här gången tillsammans med klassiska skidmärket Tenson. King ringde upp rapparen, som hävdar att streetkredd hör hemma på 90-talet.
|
Publicerad 2010-01-12 07:06 |
Lästid: < 1 minut

Petter med Tensons designteam.
Berätta om samarbetet.
– Kort och gott – Tenson kontaktade mig och ville hitta på något. Jag har fått mer eller mindre fria händer att jobba med deras jackmodell Himalaya. Jag kan förvisso inte sätta in en bergsprängare i jackan, men de har varit väldigt tillmötesgående och jag har fått sätta en twist på den. Det är skitkul eftersom det handlar om en kultjacka som har funnits med så jävla länge.
Vad exakt är din twist på jackan?
– Vi har gjort massa olika grejer och det har varit många turer fram och tillbaka, men jag kan inte avslöja allt just nu. Vi kommer att lansera den hösten 2010 och då får ni veta mer.
– Sen kan jag säga att Tenson är ett kvalitetsskidmärke. Himalaya-jackan är en klassiker och jag har en relation till den, när jag var reklammodell som 16-åring var den poppis bland alla fotografer och jag minns att jag ville ha en likadan.
Jag hade ingen aning om att du har varit modell.
– Nej, jag har nästan glömt bort det själv. Det var mer reklamjobb, du vet, jag var bland annat med i en reklam för Socialdemokraterna, jag stod med en skinnjacka och såg ut som en pallarbetare. Jag gjorde massa sån skit. Vid den här tiden var jag och Musse Hasselwall de enda rakade killarna och när det blev inne med attityd fick vi båda göra massa modellgig. Jag har gjort NK-visningen flera gånger, bland annat.
– Men skit i det nu, det kan vi prata mer om vid ett senare tillfälle. Jag blev väldigt smickrad av att Tenson ville att jag skulle göra den här grejen. Personligen gillar jag att jobba på det här sättet, att göra specialeditions och ha möjlighet att ändra färger och sånt. Det känns bra eftersom Tenson funkar i min värld och med min stil.
Hur mycket skidor åker du själv?
– Så mycket jag bara kan – i mån av att jag och min fru lyckas hooka barnvakter (skratt). Det blir några feta grejer varje år och om jag ska säga att jag har en hobby så är det definitivt skidåkning. Det är skitkul.
Hiphop-kulturen pratar ofta om streetkredd. Hur tror du att det här samarbetet påverkar dig? Hur undviker du att göra en Moneybrother?
– Jag läste en grej i DN nyligen där de försökte framställa den här typen av artistsamarbeten som något negativt. Jag har gått i bräschen för samarbeten av det här slaget och de som säger att Moneybrothers tomatsoppa är något negativt är bakåtsträvare. Det är väl inte ens någon som har sagt något illa om det?
Kanske inte rätt ut, men folk hintar det rätt ofta. Jag läste bland annat en DN-notis när Moneybrothers turnéplan tillkännagavs och de avslutade den med att skriva något i stil med ”om det kommer att säljas tomatsoppa på spelningarna framgår inte av pressmeddeleandet”. Små pikar, du vet.
– Jag tycker att det är en skitcool idé och jag ville personligen köpa in mig in i det soppbolaget. Jag hoppas verkligen att streetkredd förblir ett ord som får stanna kvar i 90-talet. Jag har väldigt starka åsikter om det här och jag förespråkar det enormt, inte bara för att jag har ett intresse av pr- och marknadsföring, utan för att det är ett naturligt steg i utvecklingen. Justin Timberlake gör reklam för en hamburgerkedja och ingen säger ett dyft om det, det här är någonting som jag står för och det kanske delvis beror på att den musikgenre som jag representerar också är mer liberal än andra.
Kanske inte rätt ut, men folk hintar det rätt ofta. Jag läste bland annat en DN-notis när Moneybrothers turnéplan tillkännagavs och de avslutade den med att skriva något i stil med ”om det kommer att säljas tomatsoppa på spelningarna framgår inte av pressmeddeleandet”. Små pikar, du vet.
– Jag tycker att det är en skitcool idé och jag ville personligen köpa in mig in i det soppbolaget. Jag hoppas verkligen att streetkredd förblir ett ord som får stanna kvar i 90-talet. Jag har väldigt starka åsikter om det här och jag förespråkar det enormt, inte bara för att jag har ett intresse av pr- och marknadsföring, utan för att det är ett naturligt steg i utvecklingen. Justin Timberlake gör reklam för en hamburgerkedja och ingen säger ett dyft om det, det här är någonting som jag står för och det kanske delvis beror på att den musikgenre som jag representerar också är mer liberal än andra.
– Med det sagt – det är bara en tidsfråga innan Ulf Lundell säljer signerade Viagra-tabletter på Apoteket! Näringslivet är inte lika främmande för musiker och artister nu, med tanke på hur musikindustrin ser ut idag.
Helt klart, du måste betala räkningar som alla andra. När kommer nästa skiva?
– I april. Den heter En räddare i nöden.
Det ser vi fram emot. Till sist, vad skulle du helst av allt vilja ta på dig just nu?
– Jag skulle vilja ha ett par svartgula Air Jordan Thunder4. De är as-svåra att få tag på och kostar svinmycket. Om jag mot förmodan hittar min storlek kostar de säkert 4 000 spänn.

Petter pumpar puder.