”Stilregler är så ute!”

När Tommy Hilfiger i år firar 25 år som varumärke går märket bättre än någonsin. King åkte till Köpenhamn för en exklusiv intervju med jubilaren själv.- Det var verkligen ingenting jag själv hade planerat, men allt vi gör i år är det bästa vi har gjort, säger Tommy Hilfiger.
Johan Magnusson |
Publicerad 2010-11-15 14:43 |
Lästid: 2 minuter
Sorlet från ett samlat pressuppbåd avbryts abrupt med orden:
Where’s the party? Where’s the champagne?
Tommy Hilfiger har landat på märkets danska huvudkontor med härlig sjöutsikt på Strandgade precis utanför Köpenhamns centrala delar och King är på plats.
Tommy, ditt varumärke täcker numera många olika stilar. Har du någon egen favorit?
– Ja, vi vill stå för cool american living och det sträcker sig hela vägen från preppy heritage, via de marina plaggen till jeans och rock ’n’ roll.
Du är ute och reser en hel del, antar jag?
– Över halva året, ja!
Har du några tips för att klara av ett liv i en resväska?
– Jetlagen blir du aldrig van vid, men för att lindra den är det är bara att kämpa på och hela tiden vara i rörelse. När det kommer till kläderna du bär måste det vara dina favoritplagg som är bekväma, som du är bekväm med och som även går att gå ut i. Med en bra mix av formella och mer casual kläder och bekväma skor kommer du långt.
Hur håller du stilen när vädret blir kallare?
– Lager på lager är en klassiker. När du tror att det blir kallt blir det ofta varmt och tvärtom, och då är det perfekt att kunna ta på och av dina kläder. Och om det finns några regler kring det så är det bara att gå runt dem, för stil- och klädregler är så passé!
Du är mitt uppe i ditt 25-årsjubileum som designer, är det fortfarande lika roligt?
– Vi har vårt bästa år någonsin – allt fungerar! Det är intressant att det skulle ta exakt 25 år innan vi kom dit vi är i dag, men nu har vi de bästa kampanjerna, bästa kläderna, bästa dofterna, bästa skorna, bästa butikerna och de bästa medarbetarna någonsin.
Hilfiger Denim är också mitt uppe i lanseringen av sin första egna doft. Kan du berätta lite mer om den?
– Ja, Loud känns riktigt autentisk i och med att vi vänder oss till mode- och musikfolk och haft olika musiker som en viktig del i skapandet där exempelvis The Ting Tings har gjort kampanjlåten. Den lanseras nu (bl a på Kicks och Åhléns, reds anm), och släpps i Europa före lanseringen sker i USA.
Har du till sist några stiltips till våra läsare?
– Don’t overdo it, comfort is king och kasta aldrig något för det kan alltid komma tillbaka.

Tommy Hilfiger firade 25 i Köpenhamn.