Stone Islands vd: Min son vägrade bära våra kläder

Stone Island öppnade nyligen sin första butik i Skandinavien, närmare bestämt Stockholm. Vi tog ett snack med märkets vd och president Carlo Rivetti.

Hugo Lindberg  |  Publicerad 2016-04-18 07:04  |  Lästid: 2 minuter
Stone Islands vd: Min son vägrade bära våra kläder
Carlo Rivetti är ägare till italienska premiumvarumärket Stone Island.

Att streetwear och catwalk-mode håller på att smälta samman är en spaning snart varenda modeskribent lanserat som sin egen. Stone Island hör till de märken som höjt upp sportmode sedan länge. Märkets experimentlusta och kärlek till innovation har varit en ledande faktor till att gränserna börjar suddas ut. De senaste tre åren har märket gått från tre till 18 egna butiker världen över. King mötte upp Stone Islands vd och president Carlo Rivetti.

Du köpte företaget tillsammans med din syster 1993 och har jobbat med Stone Island sedan starten – berätta om utvecklingen!

– Vi började slå igenom i Italien redan på 80-talet men jag förstod att vi skulle få problem när jag såg att min son inte bar våra kläder. Vi omorganiserade och ändrade vår syn på marknadsföring och reklam men också klädernas design. Plaggen vi gör är sällan enkla och nya medier och har blivit ett viktigt kommunikationsredskap för oss. De har fört oss närmre konsumenten och gett oss möjligheten att nå ut och förklara tanken bakom våra produkter. För tre år sedan hade vi tre butiker. Idag har vi 18. I vinter har vi öppnat butiker i New York, Antwerpen, Amsterdam, Hamburg, Turin och nu Stockholm. Det gör att vi kan kommunicera ofiltrerat med slutkunden och berätta vår historia samtidigt som kunden får en möjlighet att känna på plaggen.

Stone Islands vd: Min son vägrade bära våra kläder
Bomberjackan i reflekterande tyg är ett av säsongens nyckelplagg. Pris: 7 200 kr.

År 2003 utvecklade ni en teknik att färga polyester vid en temperatur av 140 grader. Vad blir nästa genombrott inom textilproduktion?

– Vi tittar mycket på nanoteknologi och att inkorporera det i mode. Än så länge riktar sig denna textilproduktion i stor utsträckning till plagg för militärt försvar men framtiden ligger runt hörnet.

Du är också professor i marknadsföring på Polythecnic University of Milan – vad har varit marknadsföringsfilosofin för Stone Island?

– Marknadsföring handlar mycket om mångfald och variation. Kommunikation sker genom mängder av kanaler. I slutändan är produkten den starkaste marknadsföringen och där vill vi alltid göra något folk inte förväntar sig. Vi har 18 butiker nu och alla går med vinst. Vi öppnar inte butiker av marknadsföringsskäl utan för att sälja en produkt vi tror på.

Skandinaviens första Stone Island-butik hittar du på Mäster Samuelsgatan 2 i Stockholm.

Läs mer:

15 stilmissar du måste undvika

Dela på Facebook
Tweeta