Streetmode på frammarsch

Johan Magnusson  |  Publicerad 2009-12-04 10:36  |  Lästid: < 1 minut

Bild 426343 

Jacka från Monitaly.

Webshopen 111VOX öppnade nyligen en butik på varuhuset PUB. Nu har de slagit upp portarna till ännu en.

– Vi blandar gamla och nya svenska märken med internationell high fashion, säger konceptansvarige Peter Hedström.

111VOX.com öppnades 2005 av agenturföretaget VOX och har med tiden blivit ett vattenhål för alla fans av dressat streetmode. Sedan tidigare finns en butiksyta på PUB.01 – nu blir det alltså en till.

Vilka märken kommer ni sälja i den nya butiken?

– Det blir ett urval från vår webshop där vi blandar etablerade svenska märken som Gram, Uniforms for the Dedicated och Vasuma med nya, som Army of Me och Garde of Scandinavia. Det här kryddar vi med internationell high fashion, bland annat från Alexander McQueens underlinje McQ, Nigel Cabourn och Monitaly, säger Peter Hedström.

Den nya butiken ligger på Lilla Nygatan i turisttäta Gamla stan. Är det turisterna ni vill kapitalisera på?

– (skratt) De är inte vår primära målgrupp, även om vi ska försöka dra nytta av dem under sommarhalvåret. Precis som på webben hoppas vi att killar som gillar svenskt och internationellt mode med en twist i designen även ska gilla det vi har. Vi har varit väldigt tätt förknippade med streetmode, men vi har tagit in extra mycket kavajer och rockar för att upplevas som mer dressade.

Till sist, vad skulle du själv vilja ta på dig nu?

– I kylan som är nu skulle det vara skönt med en lång, rutig peacoat från Monitaly, säger Peter Hedström.

I februari öppnar 111VOX sin tredje egna butik på Åhléns City i Stockholm. Senare i vår är det premiär för deras eget märke Items Only som i första kollektionen säljer vindjackor för runt tusenlappen.

Bild 426344
Dela på Facebook
Tweeta