Svensk hårproffsduo startar eget märke

När Patrik Lernberger och Mattias Stafsing träffades för femton år sedan pratade de oavbrutet om hår i tre dagar efteråt. Efter en gemensam stylingserie för L'Oréal häromåret går de nu återigen ihop i en storsatsning: Hårvarumärket Lernberger Stafsing.
Johan Magnusson |
Publicerad 2011-09-15 11:55 |
Lästid: < 1 minut
Mattias Stafsing och Patrik Lernberger under morgondagens presentation. I förgrunden varumärket Lernberger Stafsings första kollektion.
Mattias Stafsing har åkt privatjet som stylist för Roxettes världsturnéer, höjt skönhetsnivån ännu ett snäpp på The Ark under Eurovision Song Contest och var mannen bakom Agnes Carlssons look under framträdandet i samband med kronprinsessbröllopet förra året. Patrik Lernberger har under en längre tid tagit sig an mer eller mindre hopplösa fall framför miljonpublik i SVT:s Go’ kvälls ”Gör om mig”.
Mycket snack genom åren blir nu till verkstad när de äntligen slår sig ihop under eget namn. Premiärkollektionen är unisex och består av 14 hårvårds- och stylingprodukter för olika typer av hår.
– Vi har arbetat med märket i tre år. Förpackningarnas framsida är tydlig: det står vad det är och vad den gör, så att både frisören och den vanlige killen kan förstå. Vi älskar den bruna färgen på dem (förpackningarna) som gör ett fult badrum snyggt och smälter in diskret i ett snyggare, menar Patrik Lernberger.
– Våra produkter är svensktillverkade rakt igenom, förutom just burkarna från Venedig. Produkterna är helt fria från sulfater och parabener och alla oljor vi använder är ekologiska och flera av dem svenska, berättar Mattias Stafsing.
Ambitionen har förutom ekotänk och snygga förpackningar varit att produkterna ska dofta gott och gärna ha något extra. Flera av ämnena är antibakteriella, innehåller uv-skydd och förlänger hårcellernas livslängd.


Humana priser mellan 170 och 295 kronor, till salu nu hos Kicks, Apoteket och Doc Morris, samt www.kicks.se och inom kort även genom en egen webshop.