Världens största trendspanare: ”Mode existerar inte längre”

Den mytomspunna trendgurun Lidewij Edelkoort har nått kultstatus genom sina profetior inom design och mode. Nu dödförklarar hon hela modebranschen – "Modebranschen är en patetisk parodi på sig själv".

En av modeindustrins viktigaste röster sågar hela branschen vid fotknölarna. Det var under sin årliga föreläsning på Design Intaba i Kapstaden som Lidewij Edelkoort, en av världens mest respekterade trendanalytiker vars förutsägelser får inflytande ner på butiksnivå, tog fram den stora släggan. Den Paris-baserade 65-åringen har arbetat som rådgivare till modehus över hela världen och har bland annat blivit listad som en av världens 25 mäktigaste personer inom mode av Time Magazine.
I en intervju med designmagasinet Deezer säger Edelkoort att hon tappat allt hopp om mode, bland annat på grund av att branschen har tappat kontakten med omvärlden och inte har en aning om vad folk vill ha.
– Mode är inskränkt och placerar sig själv utanför samhället, vilket är ett väldigt farligt steg.
Hon riktar även skarp kritik mot utbildningen. Dels avsaknaden av kompetens inom textildesign och dels vad skolorna uppmuntrar sina studenter till.
– Vi utbildar de unga i att bli catwalkdesigners, unika individer, trots att vi i dagens samhälle behöver samarbete, den nya ekonomin kräver att vi arbetar i team och grupper. Så ser det ut i alla branscher idag, men inte i mode.
Marknaden har ”dödat allt”, menar hon. Armén av modebloggare, eller ”like-generationen” som Edelkoort kallar den, säger hon har ersatt intelligent kritik med en girig och ytlig modebevakning.
– Det här är slutet på mode som vi känner det. Men kanske är det inget problem, det kanske är ett utmärkt tillfälle att tänka om. Ur askan kan det komma ett helt nytt system.
Är mode dött eller bara en fånig parodi på sig själv?
– Mode existerar inte längre. Det är en fånig och patetisk parodi på vad det en gång var. Jag vet för jag minns visningar med Thierry Mugler som hade 75 modeller under en 45 minuter lång show, vi satt och skrek med tårar i ögonen – alla var i extas. Idag sitter man och väntar i 25 minuter för en 12 minuter lång visning. Publiken sitter och kollar i mobilen, ingen bryr sig.
Läs mer: King besöker Louis Vuitton i Paris