Vem sitter front row?

Än en gång samlas press från hela världen för syna svenskt mode i sömmarna. King leker fråga och svar med Sara Risberg, pressansvarig för Sthlm Fashion Week by Berns. Vi får veta vilka märken det snackas mest om och att bloggare – tro det eller ej -visst har en chans att hamna på front row.
Sara, vilka sitter på front row egentligen?
– Vanligen de mest etablerade tidningarna, som Vouge, Elle, King, Café, Bon, GQ och Dazed and Confuzed. Sedan är det VIP-personer: varumärkenas ambassadörer eller personer som de inspireras av. Och opinionsledare. I år hoppas vi på kulturministern, som inviger Sthlm Fashion Week by Berns och förhoppningsvis kommer också H.K.H prinsessan Madeleine, som är beskyddare av modeveckan.
Andra ansikten ni önskar se på front row?
– Malcolm McLaren (musiker och känd för att ha varit manager för Sex Pistols, reds anm) hoppas vi se under modeveckan. Han är i Stockholm då. Coco Sumner som spelar innan Hopes visning. Annars skulle vi gärna se Anna Wintour (chefredaktör för amerikanska Vouge, reds anm), Suzy Menkes (modereporter för International Herald Tribute, reds anm) och gärna designlegender som Karl Lagerfeldt.
Hur känd ska man vara för att hamna på front row?
– Det överväger varumärkena själva. Vissa har ingen VIP-platser alls under sina visningar, utan bjuder bara in sådana som har som jobb att vara på plats.
Om jag driver en modeblogg och drömmer om en plats front row – har jag någon chans?
– (Skratt) Ja, det finns en chans för dig – om du har du en riktigt, riktigt bra blogg med hög kvalitet på innehållet och många läsare.
Brukar det vara bloggare längst fram i publiken?
– Det händer. Men oftast är det redaktionsanknutna bloggare, både svenska och internationella.
Hur skiljer sig front row i Milano och Paris jämfört med modeveckan i Stockholm?
– Det är mer internationell press och mer celebrities.
Går modeveckan i Stockholm mer åt det hållet, med mer glamour?
– Vi ser gärna mer internationell media, glam och bra bekanta ansikten. Men det ska vara personer som åstadkommer något, som till exempel Sofia Coppola eller Nan Goldin. Det ska inte vara glans och glam för sakens skull.
Händer det att folk tar andras VIP-platser front row?
– Absolut! (Skratt) Vi får ofta be personer flytta sig. Det är inte värre än så.
Händer det att de vägrar?
– Absolut! (Skratt) Vi får påminna några gånger, men det blir inga dramatiska scener.
Hur många journalister är på plats under modeveckan?
– Det är olika på olika modevisningar. Vissa är mer intima, som Acne och Hope. De bjuder in 150 till 200 personer. Men andra visningar kan ta in upp emot 500 till 600 personer.
Hur stor del är internationell press?
– Vi har ett 70-tal internationella journalister och stylister på plats i Stockholm.
Det pratas ofta om det svenska modeundret. Men hur ser internationell media på svenskt mode egentligen?
– Vi har bra produkter i övre mellanprissegmentet, något som saknas i andra länder. De har budget och lyx men saknar bra varumärken i spannet däremellan.
Sara Risberg arbetar på Patriksson Communication, som har varit med och grundat Stockholm Fashion Week by Berns tillsammans Berns salonger och Bon Magazine. Hon är också pressansvarig för Stockholm Fashion Week by Berns och klädmärket Hope.
Text: Jonathan Leijonberg. Foto: Stureplan.se.