”Sverige kan inte konkurrera med Köpenhamn”

På måndag drar Berns modevecka i gång – utan de tyngsta aktörerna. Filippa K, Acne och Tiger väljer att inte ha en visning –King tog ett snack med Malin Franzén från medarrangören och tillika pr-byrån Patriksson Communication om årets upplägg.
Varför är det så många märken som inte visar sina kollektioner på Berns nästa vecka?
– Det är bra att det är så många som har olika aktiviteter även om inte alla har en visning. Det såg likadant ut på de internationella modeveckorna i våras, exempelvis i New York. Men vi tror och hoppas på fler visningar till nästa säsong.
Hur ser närvaron ut från den internationella pressen och inköparna? Det snackas om engelska kändisar. Kommer andra kändisar dyka upp?
– Vi har fokuserat på dansk och brittisk press samt några kända namn. Bland annat kommer Dazed & Confused, GQ och Sunday Times Style kommer från Storbritannien och Cover, Euroman och Dansk från Danmark. Bland kändisarna kommer Henry Holland, Lisa Moorish och James Brown, medan Pixie Geldof tvingades tacka nej i sista stund.
Apropå Danmark så visar ju flera svenska märken, bland annat Carin Wester och Fifth Avenue Shoe Repair, i Köpenhamn i stället. Hur ska ni möta konkurrensen från deras modevecka?
– Köpenhamns mässor kan inte Sverige konkurrera med. Vad vi kan konkurrera med är professionellt genomförda visningar och ett stort intresse från internationell media för det svenska modeundret som fortsätter att locka hit fantastisk press säsong efter säsong. Svenska varumärken kommer alltid att vilja testa att visa på andra orter, men det behöver inte betyda att Köpenhamn är en konkurrent utan snarare ett komplement.
Och så är det första gången ni får statligt stöd från Visit Sweden och Stockholm Business Region…
– Det är så klart jätteviktigt och jätteroligt att ett statligt organ förstår vikten av att vi har en svensk modevecka.
Vilken visning ser du själv mest fram emot?
– Noir et Blanc och Odeur från Umeå då de aldrig visat förut – Umeå bara sprutar ur sig superbegåvade kreatörer!
Var är modeveckan om fem år?
– Det krävs ett starkt svenskt modeklimat för att hålla liv i det kulturella och finansiella intresset. Om fem år hoppas vi att veckan har utvecklats till något mycket större och mer mångfacetterat. Men det handlar inte om att det ska vara så många visningar som möjligt utan att det som visas ska vara det bästa urvalet av svenskt mode.
Läs mer om Stockholms modevecka i Kings projektblogg Backstage på Berns ”