”Vi blir bara mer premium”

- Vi tummar inte på kvaliteten för att anpassa oss till de tider som är - vi blir bara mer och mer premium, säger märkets marknadschef Oscar Sandberg

Johan Magnusson  |  Publicerad 2009-01-27 08:44  |  Lästid: < 1 minut
Bild 430201

Oscar Sandberg, marknadschef J.Lindeberg, siktar på en premiumframtid.

.

Oscar Sandberg har varit på J Lindeberg i fem år. Han har sett företaget sola sig i strålkastarljuset under Milanos modevecka – och ser tydliga skillnader mellan den och den svenska huvudstadens motsvarighet.

– Det här känns väldigt lokalt jämfört med Milano, men det är viktigt att stödja Berns initiativ och eftersom vi inte gör någon internationell visning den här säsongen vill vi såklart dra nytta av den svenska och internationella press som är här.

Om vi pratar om kollektionen, vad har inspirerat er till den?

– Olika bilar – alltifrån gamla Citroën till Le Mans racerbilar. Det är en väldigt franskinspirerad kollektion där blå är en väldigt stark färg, som löper som en röd tråd.

Okej. Vilka är nyckelplaggen?

– Vi har en ny kavajmodell i ull som heter Jacques. Den är lite längre, tajtare i midjan, utåtgående axel och ger känslan av en fransk kavaj från 60-talet. Bland accessoarerna lyfter vi fram de stickade slipsarna, lite kortare scarves och en fin nyckelkedja gjord i sterlingsilver.

Har ni anpassat er till lågkonjunkturen?

– Nej, tvärtom! Vi har ett mål som vi går efter och tror stenhårt på. Det är långsiktigt, så självklart påverkas även vi av sämre tider, men vi kan inte göra billigare kollektioner och tumma på kvaliteten, utan vi går åt andra hållet och blir mer och mer premium.

Vem hade varit din drömgäst på utställningen?

– Adam Goldberg.

Vad fick gästerna i sin goodiebag?

– Ett handgjort armband och en Brioleksaksbil.

När går ni steget längre och gör en catwalkvisning?

– Om jag får spekulera lite, så säger jag hösten 2010. Och vi gör den i Milano.

Bild 430202

Rock, J.Lindeberg, höst/vinter -09.

Bild 430203

Jacka, J.Lindeberg, höst/vinter -09.

Dela på Facebook
Tweeta