”Vi har lagt ribban högt”

Budgetmärket Dr.Denim gör sin första catwalkvisning någonsin om knappt en timme. Vi tog tempen på trion bakom märket.
Är ni laddade inför visningen?
– Självklart! Det är första gången vi gör en visning och vi har lagt ribban högt, säger designern och delgrundaren Alexander Graah, en av de tre Graah-bröder som ligger bakom märket.
Vad har inspirerat er i kollektionen?
– Vi utgår alltid från vad vi själva gillar. På herrsidan fokuserar vi dels på det välklädda och preppymodet med rötter i den engelska collegevärlden, och dels har vi hämtat inspiration från klassiska working class heroes med lumberjacks, rustika material och otvättad selvagedenim.
Vilka är nyckelplaggen?
– Våra chinos är ett måste, både på visningen och i garderoben. Nya jeansmodellen Stanley i otvättad, selvedgedenim får man inte missa – en självklar bralla för jeansnördar. Skjortmodellen Laurence är också på väg att bli en klassiker.
Vem skulle ni helst vilja se sitta front row?– Det hade varit kul med Timo Räisänen eftersom han kör mycket Dr.Denim – på eget initiativ, kanske man ska tillägga. Han hade tyvärr fullt upp. I hans frånvaro ser vi helst Per Nilsson eller Daniel Lindström.
Vad ger ni bort i er goodiebag?
– En specialtillverkad stickad Dr Denim-mössa som är svart med vår vita blodfläck framtill – enda sättet att få en sån är att plocka upp en goodiebag på visningen. Dessutom får man Kristoffer Ragnstams senaste album och ett exemplar av vår vårkatalog.
Vad säger ni till de som tycker att ni är en kopia av Cheap Monday?
– De som tycker det har inte sett kollektionen. Vi har helt olika varumärkesuttryck.