”Vi har satsat 250 – 300 miljoner kronor”

 |  Publicerad 2009-03-06 10:10  |  Lästid: < 1 minut
Bild 427183
Exklusiva provrum på PUB:s tredje våningsplan.
Ombyggnationen av varuhuset PUB har pågått i två år. Nu skakar de – som de själva säger – av sig byggdammet och öppnar två nya avdelningar, med målsättningen att bli bäst på att erbjuda svenskt mode.
– Vi har två källarplan som vi inte har hunnit börja renovera än, men de kommer inte att göras om lika omfattande heller. Det kommer att vara samma verksamheter där – sport och hälsa, men i övrigt är vi färdiga nu, säger PUB:s marknadsansvariga Marianne Perslow.
På plan ett finns sedan tidigare Awesome Rags men de kompletteras nu med Mouli, Acne, Whyred, Fifth Avenue Shoe Repair, WeSC och Nudie. Samtliga butiker har öppnat shop-in-shops och fått sin egna ytor.
– Vi vill satsa på svenskt mode eftersom det har hänt så mycket på den fronten de senaste åren. Nischen är fantastisk och dessuom gör ingen annan det på samma sätt.
På plan tre öppnar modeplattformen +46, som King rapporterade förra veckan, där tretton svenska designers får sin grogrund med egna minibutiker. Ytan kompletteras av Aplace, som tillhandahåller utländskt avantgardistiskt mode.
René Stephansen, nytillträdd varuhuschef sedan januari i år, blir tredje man på den positionen sedan PUB:s metamorfos inleddes. Han målsättning med sin nya roll är att dra in folk från gatan.
– Vår största utmaning 2009 är att fylla varuhuset. Vi ska skapa den trafik som vi i dag tyvärr saknar. Vi arbetar med målsättningen att attrahera 6 miljoner besökare per år, men realistiskt är vi där först år 2010.
– Jag kan förstå att folk har svårt att hitta in till oss – speciellt till plan tre som blev för smalt. Du var tvungen att vara väldigt insatt som konsument för att hitta det du sökte. Nu hoppas vi att det ska ändras.
Hur mycket pengar har ni satsat?
– Projektet är inte avslutat ännu, men hittills har ombyggnationen kostat mellan 250 – 300 miljoner kronor.
När planerar ni med att gå med vinst?
– Det är en komplex fråga. Atrium Ljungberg, som äger PUB, är ett fastighetsbolag och vi tjänar pengar på hyreshgästerna – ju mer butikerna tjänar desto mer drar vi in. Därför har vi ett gemensamt ansvar att se till att kunderna kommer.
Bild 427184
PUB som PUB själva vill ha det.
Dela på Facebook
Tweeta