”Vi ska ta större plats nu”

Mattias Lind, creative dirctor för Julian Red, har satt en ny riktning för sitt märke: Julian Red kompletteras av den billigare underlinjen Julian Julian Julian, samtidigt som huvudlinjen blir dyrare. Visningen innebar också en deras catwalkdebut. - Nu kliver vi fram och tar en större plats i branschen, säger designern Mattias Lind.
Johan Magnusson |
Publicerad 2009-01-30 09:55 |
Lästid: < 1 minut

Mattias Lind, creative dirctor för Julian Red.
Varför tog det sån lång tid innan ni gjorde en riktig visning?
– Det var ett beslut vi tog i höstas. Vi kände att modebranschen har varit svår och tråkig den senaste tiden. Vi har dessutom länge känt att vi inte passat in i det svenska ”modeundret” där alla har fastnat i samma spår och då har vi valt att visa våra kollektioner på andra sätt. Men nu när vi delar upp märket i två olika kollektioner får vi ut mycket mer av att göra en catwalkvisning.
– Det var ett beslut vi tog i höstas. Vi kände att modebranschen har varit svår och tråkig den senaste tiden. Vi har dessutom länge känt att vi inte passat in i det svenska ”modeundret” där alla har fastnat i samma spår och då har vi valt att visa våra kollektioner på andra sätt. Men nu när vi delar upp märket i två olika kollektioner får vi ut mycket mer av att göra en catwalkvisning.
Varifrån kommer inspirationen till kollektionen?
– Jag läste om noicemusik och gjorde min egen tolkning. Om du går på en My Bloody Valentine-konsert börjar du till slut göra egna melodier i huvudet. Och översatt i kläderna har vi exempelvis använt oss av ett extremt sällsynt tyg där en särskild färgskala ”sippar igenom”, så kollektionen har fått heta ”Gold noices”.
– Jag läste om noicemusik och gjorde min egen tolkning. Om du går på en My Bloody Valentine-konsert börjar du till slut göra egna melodier i huvudet. Och översatt i kläderna har vi exempelvis använt oss av ett extremt sällsynt tyg där en särskild färgskala ”sippar igenom”, så kollektionen har fått heta ”Gold noices”.
Vilka är nyckelplaggen från Julian Red nästa höst?
– En kostym gjord i det tyg jag nyss försökte förklara tillsammans med vår skokollekion – och en guldbrynja! Vi har inte presenterat skor tidigare, men det gör vi nu.
– En kostym gjord i det tyg jag nyss försökte förklara tillsammans med vår skokollekion – och en guldbrynja! Vi har inte presenterat skor tidigare, men det gör vi nu.
Ni har blivit uppmärksammade för tygerna era plagg är gjorda av. Vilka tyger vill du lyfta fram under det här året?
– Vi har alltid haft inslag ev ekologiska tyger från Japan och de jobbar vi vidare med i vår Julian Red-linje, som blir premiumlinjen för märket.
– Vi har alltid haft inslag ev ekologiska tyger från Japan och de jobbar vi vidare med i vår Julian Red-linje, som blir premiumlinjen för märket.
Har ni anpassat kollektionen efter lågkonjunkturen?
– Vi kör lite blinkningar med den, men det är samtidigt en väldigt sofistikerad kollektion. Vi började ju som ett jeansmärke och när vi breddat till att göra andra typer av plagg har vi gjort det väldigt sakta men säkert.
– Vi kör lite blinkningar med den, men det är samtidigt en väldigt sofistikerad kollektion. Vi började ju som ett jeansmärke och när vi breddat till att göra andra typer av plagg har vi gjort det väldigt sakta men säkert.
Vem hade du helst sett på front row?
– David Lynch. Hade han varit här hade jag kunnat lägga av sen.
– David Lynch. Hade han varit här hade jag kunnat lägga av sen.
Er första och hittills enda butik ligger på Brännkyrkagatan i Stockholm. Finns det planer på fler?
– Den egna butiken har varit väldigt intressant att följa och gett mersmak. Jag och Piotr Zaleski, vår vd, pratar ofta om hur mycket mer vi syntes i media bara för att vi öppnade i Stockholm. Vi har haft en gerillavariant i Warszawa tidigare och drömmen finns ju att lyckas öppna även i någon av de större modestäderna. Men mest intressant i dagsläget är Göteborg.
– Den egna butiken har varit väldigt intressant att följa och gett mersmak. Jag och Piotr Zaleski, vår vd, pratar ofta om hur mycket mer vi syntes i media bara för att vi öppnade i Stockholm. Vi har haft en gerillavariant i Warszawa tidigare och drömmen finns ju att lyckas öppna även i någon av de större modestäderna. Men mest intressant i dagsläget är Göteborg.

Julian Red, höst/vinter -09.

Julian Red, höst/vinter -09.