Woolrich jubilerar

Ett av världens äldsta varumärken, amerikanska Woolrich, firar sitt 180-årsjubileum med en specialkollektion som lanseras i höst och får världens workwearfans att gå i spinn.
Johan Magnusson |
Publicerad 2010-05-19 09:23 |
Lästid: < 1 minut

Workwearlooken har dominerat herrmodebilden så länge vi kan minnas och världens män har tävlat om att vara mest lik en amerikansk skogshuggare på det minst utstuderade sättet. Och som världens äldsta varumärke inom workwear vill Woolrich gärna dra sitt strå till stacken.
I en särskild 180-årskollektion för hösten har klassiska Woolrich-plagg – limiterade till 180 stycken av varje – och två särskilda ullmaterial från den ursprungliga kvarnen i staden Woolrich tagits fram.
På herrsidan har insomnade ytterplagg från historien väckts till liv igen, varav vissa fått en uppdaterad look av den japanske designern Tokito Yoshida. Rutigt, ull, fårskinn, fleece och flanell är genomgående, smyckade med för workwearlooken typiska detaljer såsom tygförstärkningar på armarna.
– Woolrich har en fantastisk och lång historia bakom sig och för att hylla den skapade vi den här exklusiva specialkollektionen där unika omtolkningar gjorts, säger Woolrichs kreativa chef Andrea Cane.
Den limiterade 180-kollektionens enda nordiska återförsäljare är Woolrich-butiken i Sturegallerian i Stockholm där den alltså säljs i höst.
