Zlatans fiendelag får nya dräkter – så ser de ut

Nike har designat om Manchester Citys hemmaställ inför årets supersäsong.

Den 10 september är det dags. Då ställs José Mourinho och Zlatan Ibrahimovic mot deras ärkefiende, Pep Guardiola. Stämningen inför Manchester-derbyt har aldrig varit hetare.
Manchester City kliver in i säsongen 2016-17 med inte bara en ny tränare i Guardiola utan även i sitt ”mest innovativa matchställ någonsin” och ett omdesignat klubbmärke.

Det nya klubbmärket innefattar inte bara det klassiska ”Manchester-skeppet”, de tre floderna och den röda Lancashire-rosen, ett modernt klubbmärke med klassisk design. För första gången någonsin innehåller märket även Manchester Citys födelseår, 1894.

Passande till Guardiolas ryktbara känsla för detaljer är klubbens nya tränings- och matchställ utvecklat med Nike AeroSwift-teknik, en design som låter förbättra rörligheten, minska vikten och eliminera eventuella distraktioner från stället som kan påverka prestationen.
Det nya hemmastället kombinerar klubbens traditionella ”City-blå” färg med detaljer i mörkare blått vilka återkommer i det nya klubbmärket.

Två hyllningar till klubben är dessutom inbroderade i designen: I nacklinningen har man placerat ”City” och på insidan av ärmsluten ”Est 1894”, detta är dels en påminnelse om klubbens historia men samtidigt en referens till klubbens nya emblem. På sidorna av tröjan finns en mörkblå rand som sträcker sig längs hela tröjan och shortsen. Vid rörelse expanderar randen och maximerar ventilationen. Vita strumpor med en mörkblå detalj över vid vaden avslutar stället och knyter återigen an till klubbens traditionella färger.
Zlatan kommer att representera Manchetser Uniteds sponsor Adidas, något som avslöjades redan under fotbolls-EM när han plötsligt bytte skor efter flera år med Nike.