100 år av art déco: Stilen som förändrade klockvärlden
Tank. Oyster. Reverso. Calatrava. Odödliga klockmodeller som alla designades under stilperioden art déco. King berättar historien om stilen som fortsätter ha en stor påverkan på dagens klockdesign.
Vad tänker du på när du hör art déco? Den spetsiga skyskrapan Chrysler Building i New York, the roaring 20s och lyxiga fester i Great Gatsby? Eller geometriska mönster i grönt och guld? Art déco är allt det – och så mycket mer. Visste du till exempel att flera av klockvärldens allra största ikoner föddes under den stilperiod som pågick från 1910 till slutet av 1930-talet, dock utan att få riktigt fäste på svenska breddgrader?
Den internationella Parisutställningen Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes i Paris slog upp portarna 1925, året då tankar kring strömlinjeformer och starka geometrier kombinerat med dekoration och industriell tillverkning nådde mainstreampublikens medvetande. Så här i efterhand är det många som hänvisar till utställningen som art décons födelse. Under denna korta period, som skulle komma att kväsas av vapenskramlet inför andra världskriget, skapades och patenterades några av klockvärldens mest odödliga modeller: Cartier Tank (1917), Rolex Oyster (1926), Jaeger-LeCoultre Reverso (1931) och Patek Philippe Calatrava (1932).
Klockor i all ära – art déco var en era som påverkade all form av design. Exempel från stilperioden kan upplevas på Musée des Arts Décoratifs i Paris från 21 oktober, då utställningen Hundra år av art déco öppnar. Stil-erans rikedom demonstreras i allt från lyxiga inredningar likt lyxtåget Orientexpressen, världens mest kända skyskrapor som Empire State Building, böljande, blanka fordon från Bugatti och grafiskt distinkta målade glas.

Geoffroy Ader, klockexpert och auktionsansvarig med kontor på Place Vendôme i Paris, menar att det mest intressanta med art déco-perioden är att det är en stilmässigt unik period. Det var också då fickuren byttes ut mot riktiga armbandsur.
– Klockorna flyttades från fickan till handleden, så 1920- och 30-talet är verkligen en gyllene era för armbandsur, säger han och tillägger att försäljningen av armbandsur gick om fickur år 1933.
Geoffroy lyfter fram Cartier som kungen av art déco-klockor. Cartiers storhet under denna tid har fortsatts att renodlas, och används framgångsrikt än i dag.
– Fram till 1920-talet var de flesta klockor runda, men under art déco kom fyrkantiga och rektangulära. ”Formklockor” med väldigt specifik design. Däribland Cartier Tank.
Den ikoniska fyrkantiga modellen, vars långsidor blir hornen där armbandet fäster, hämtar designinspiration från stridsvagnar, patenterades redan 1917 och lanseras i flera nya utföranden 2025.
Den enskilt största designhändelsen under perioden menar Geoffroy är Rolex Oyster Rolex från 1926.
– Det var den första vattentäta klockan – och det är för mig en väldigt viktig aspekt av art déco: praktiska uppfinningar. Rolex Oyster var den första så kallade tool watch, och det var en fantastisk uppfinning. Plötsligt kunde du bära en klocka under vatten.
Geoffroy kallar vissa andra populära designlösningar från art déco-eran för awkward but typical, däribland så kallade digital jumping hours från bland annat Cartier, där roterande diskar syns i små öppningar på en i övrigt stängd klocka. Tank à Guichet, som denna modell döptes till 1928, återlanserades 2025 med boett av platina, ett material som var väldigt populärt under art déco-perioden.
En annan art déco-ikon, Patek Philippe Calatrava, patenterades 1932 och har claimats av flera designeror. Inte minst Bauhaus som pågick parallellt med art déco. Oavsett vilken era du vill placera Calatrava i så blev den en storsäljare som räddade ett då vacklande företag. Originalet, som mätte 31 millimeter i diameter, kallas för ref. 96 och fanns i produktion ända fram till 1973. Sedan dess har mängder av andra Calatrava-modeller lanserats.
1931 kom så Jaeger-LeCoultre Reverso, som i samband med art décos 100-årsjubileum har ett stort fokus i form av nya modelllanseringar. Från början var även denna fyrkantiga, vändbara klocka en praktisk uppfinning: Användaren vände på klockan för att skydda glaset under polospel. I dag är poloanvändningen historia, inte minst eftersom klockans två sidor ofta utrustas med två olika urtavlor. art déco-arvet i 2025 års Jaeger- LeCoultre Reverso-modeller syns såväl i puristisk enkelhet som flamboyant materialrikedom, med vilda mönster skapade med kombinationer av emalj, pärlemo och ädelstenar.

Dagens art déco-vurm är något som i klockvärlden har återkommit i cykler. På 60- och 70-talet, när art déco även återkom i modevärlden i form av skapelser från Yves Saint Laurent, fanns även en art déco-våg inom urmakeriet med starka former. Dessa sköljdes dock snart bort av hippieerans mer extrema formexperiment.
– På 1990-talet designade jag många juvelklockor för AP som var inspirerade av art déco. Intressant nog så fungerade art déco väldigt bra på 90-talet, både med unika skapelser och i Charleston-kollektionen, säger Manu Gueit, en av dagens mest etablerade frilansande klockdesigners med bland annat Rolex och Audemars Piguet på sitt cv.
– Art déco innebar en explosion av design på 1920-talet. För mig personligen så innebar den perioden en större påverkan på juveler än på klockor. Men visst, det hände en hel del under dessa årtionden som har överlevt tidens tand. Inte minst när man -tittar på märken som Cartier och Jaeger–LeCoultre, säger Manu.
Han är väl medveten om 100-årsjubileet av art déco, men uppger själv att han känner sig färdig med art déco-inspirationen.
– Nuförtiden sneglar jag mer på 1960- och 1970-talet, som också innebar en explosion av design: fler och mjukare former, urtavlor av sten, med mera. Dessa decennier var en ännu mer kreativ period för alla inom mode, juveler, möbler och klockor, säger designern, som nyligen lanserade märket Dennison.
På Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels i Paris 1925 vann svenska Orrefors en guldmedalj för sina glas, vilket ledde till att Orrefors inför art décos hundraårsjubileum gav design- och arkitekturkontoret Claesson Koivisto Rune i uppdrag att designa vad som blev en enorm, rund skapelse på 50 kilo massivt glas som nu är ute på världsturné.
– Art déco var en språngbräda som ledde till modernismen, säger en av kontorets grundare Eero Koivisto, som är passionerad klocksamlare. Tillsammans med kollegorna har han designat klockor för italienska Unimatic och schweiziska Ikepod.
Eero tror att en anledning till art décons ännu rådande popularitet är dess generella tydlighet och moderna känsla.
– Om du i dag designar klockor i art déco-stil så blir det snarare ett medvetet sätt att få dem att se äldre ut. Och ser de äldre ut blir de lätta att välja. Jag hävdar att art déco-inspirerade klockor från 2025 är bakåtblickande. Det handlar om att ge människor trygghet i sina val, säger Eero.

Eero ser formmässiga paralleller mellan art déco och vår samtid, men menar att orsakerna är annorlunda. Användandet av tydliga grundformer under art déco-perioden handlade om ett avsteg, både från klassicismens bestämda regler kring formgivning och en filigran formgivning som bara kunde utföras för hand. En enkelhet var samtidigt ett krav för att kunna utnyttja dåtidens nyfödda möjligheter till serietillverkning. I dag handlar enkla former snarare om att stå ut i ett brus där bilder konsumeras i högt tempo.
– Folk konsumerar bilder i oerhörda mängder och gör snabba val därefter. Det måste finnas en tydlighet i design i dag. Jag tror att det är därför det är väldigt mycket basformer just nu.
Eero menar att art déco har blivit en stil-yttring som andra, vilken är värd att diskuteras ”likt ett tempel i Grekland eller Rom”.
– Art décon lever och frodas, stilen är lätt att tycka om. Man vet vad man får, och väl genomförda klockor från den tiden är väldigt fina, säger han.
Geoffroy Ader är mer entusiastisk.
– Cartier Tank. Rolex Oyster. Jaeger–LeCoultre Reverso. Patek Philippe Calatrava. För mig är dessa fyra ikoniska modeller summeringen av art déco. Och alla fyra tillverkas än i dag, vilket om något är ett bevis på art décons storhet.