Grooming-redaktören tipsar: 5 favoriter för håret

Vi väljer de fem bästa hårprodukterna just nu.
Recipe for men: Anti-dandruff Cooling Tonic

Även om du tvättar håret regelbundet och använder balsam är det vanligt med irriterad hårbotten. Den här 100 procent veganska leave-in–produkten verkar anti-inflammatoriskt, svalkar, mjukgör och återfuktar torr och irriterad hårbotten samt förebygger mjäll och klåda.
100 ml, 179 kr.
Beauty Disrupted: Shampoo bar

Fransk-svenska varumärket Beauty Disrupted har helt avskaffat flaskor i plast och presenterar schampo och balsam som kakor (bars). Varje kaka innehåller noggrant utvalda och skonsamma ingredienser, inklusive 100 procent ekologiska dofter och oljor med fuktgivande och närande egenskaper. De löddrande schampobarsen är framtagna för olika hårtyper och fungerar lika bra för kort, långt, lockigt eller rakt hår.
220 kr.
Bulldog: Original Styling Salt Spray

En perfekt produkt för dig som vill skapa volym i håret. Saltvattensprayen innehåller utvunnet havssalt från Medel–havet för en naturlig styling av håret. Målbilden är surfhunk på stranden i Biarritz!
150 ml, 169 kr.
Rudolph Care: Forever Soft Conditioner

Rudolph Care är ett danskt ekolyx-varumärke med hållbara och noggrant utvalda premiumingredienser som nu lanseras i Sverige, på Åhléns. Detta balsam ger näring och stärker håret med organisk avokadoolja, honung och ringblomma. De naturliga och 100 procent ekologiska ingredienserna gör håret friskt, mjukt och lätt att reda ut.
390 ml, 459 kr.
Björn Axén: Styling Gel

Vill du skapa en trendig wet look eller en glansig frisyr som håller länge? Då är denna helt nya produkt från Björn Axén ett bra val. Med en medelhård stadga och förmågan att dämpa frizz ger denna gel håret definition och glans utan att tynga ner det. Styling Gel är dessutom berikad med vitamin B5 som ger håret extra näring.
100 ml, 170 kr.
Månadens doft
Born to Stand out: Drunk Lovers EdP

Korea har blivit en stormakt när det kommer till hudvård (K—beauty) men har färre doftvarumärken som blivit kända internationellt. Nya Born to Stand out, Koreas allra första nisch–parfym-hus (enligt dem själva), kommer att ändra på det. Här trotsas normer och gamla regler när det gäller doft med devisen ”försök att leva autentiskt utan rädsla för individualitet”. I kollektionen finns en mängd dofter med skojiga namn som ”Sex and Cognac”, ”Fig Porn”, ”Mud” och ”Drunk Lovers”. Vi har fastnat för den sistnämnda med ingredienser som enbär, peppar och kardemumma. Flaskan är inspirerad av vitt Joseon-porslin, en symbol för Koreas klassiska renhet och elegans. Säljs på Cow i Sverige.
50 ml, 1 900 kr.