Inför modeveckan: Filippa K

Filippa K är ett av få märken med två separata visningar för dam- och herrkollektionerna. ”Avslappnad känsla trots stort fokus på skräddat” – så beskriver Filippa K:s designchef Nina Bogstedt herrkollektion för kommande vår. För King berättar hon allt om vårens trender och märkets kollektion för 2015.

Vad blir vårens stora trend?
− Vi tror starkt på uddakavajen som mer och mer ersätter ytterplagg under vårsäsongen. En dubbelknäppt variant kommer bli ett av säsongens viktigaste plagg. Färginslagen kommer annars vara viktiga i vår och vi går alltmer ifrån den helt tonala looken. Vårt bidrag till det är framför allt klarblått och accentfärger som en varm gul ton och en sportig grön.
Hur skiljer sig vårkollektionen från den som just når butikerna?
− Vårkollektionen är mycket lättare förstås. I övrigt utmärks den av en avslappnad känsla trots stort fokus på skräddat. Det finns en Savile Row-känsla i detaljerna vad gäller det skräddade programmet som samtidigt är mindre traditionellt. Kostymerna har inte fått huvudrollen utan fokus ligger istället på uddakavajer som känns somrigt lättsamma.
Är det något plagg ni skulle vilja lyfta fram lite extra?
− Det finns en tredelad kostym i en blå väv med vita neps som vi gjort i en härlig bomull- och sidenblandning. Det är säsongens snyggaste sommarkostym skulle jag vilja säga. Det finns även en ny silhuett för byxor som dominerar.
Ni börjar bli veteraner på Stockholms modevecka, vad är fördelarna med att visa här och inte i exempelvis London?
− Det är viktigt för oss att visa våra kollektioner där det känns relevant. Vi växer hela tiden i Sverige och norra Europa och ur det avseendet är Stockholms modevecka en bra plats för oss med mycket press och inköpare som representerar de marknaderna. Vi ser definitivt att vi kommer kunna visa på andra modeveckor framöver och då för att lyfta fram att vi som varumärke tar ytterligare steg i vår internationalisering.