Inför modeveckan: Cheap Monday

En av Fashion Weeks största dragplåster för internationell press är 10 års-jubilerande Cheap Monday. Vad som började med en produktion på 800 par jeans med en döskallelogga där bak, har idag växt till ett märke representerat i 35 länder och med omkring 2 000 återförsäljare världen över. King ger dig Cheap Mondays denimdesigner Carl Malmgrens syn på kommande trender, onsdagens visning och märkets vårkollektion i stort.

Hugo Lindberg  |  Publicerad 2014-08-26 13:00  |  Lästid: 2 minuter
Inför modeveckan: Cheap Monday
Carl Malmgren är denimdesigner på Cheap Monday.
Inför modeveckan: Cheap Monday
Cheap Monday firar 10 år under 2014. Såhär såg det ut i märkets höstkollektion för 2009.

Vad blir vårens stora trend?

− Det raka benet kommer tillbaka. Vi har också en ny lite lösare killpassform som vi kallar Linear. Samtidigt kommer den tightaste byxan vi någonsin gjort på kille, Him Spray. Ganska talande för hur trenderna ser ut just nu tycker jag- den tighta stuprörsmodellen som bas och annat som variation. Annars tror vi fortsatt på stora och roliga mönster på tröjor och skjortor på herrsidan.

Hur skiljer sig vårkollektionen från den som just når butikerna?

− Vårkollektionen är mer lekfull och kaotisk. Vi blandar silhuetter och uttryck mera. Lite mindre seriös.

Är det något plagg ni skulle vilja lyfta fram lite extra?

− Det kommer massa fina denimshorts till våren. Vi har också en superfin bikerjacka i svart denim med vita stora tryckta stencilbokstäver över hela. Och såklart Him Spray, vår tightaste, softaste och stretchigaste herrbyxa hittills. Sen vill vi också slå ett slag för den superlånga skjortan!

Ni brukar ha en lekfull inställning till hur en modevisning kan se ut, vad kan du berätta om den visning vi snart ska se?

− Det blir något alldeles extra. Jag kan utlova dinosaurier, fontäner och allmänt kaos.

 

Dela på Facebook
Tweeta