Sail Racing öppnar flaggskeppsbutik

"Den nya butiken är en milstolpe för oss" – Sail Racing öppnar upp en 250 kvadratmeter stor mötesplats för seglare. King tog ett snack med Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing.

Berätta om den nya butiken.
– Den nya butiken är en milstolpe för oss och kommer att utgöra det centrala navet i vårt varumärke. I butiken visar vi bland annat upp delar av vår designfilosofi, i form av att man som konsument kan få gå igenom alla de olika tyger, tekniska material och detaljer som vi arbetar med. Vi ser Sail Racing Club House som en mötesplats där man kan njuta av och prata segling året runt, samtidigt som det ger oss en fantastisk möjlighet att visa upp vårt varumärke och våra kollektioner i en inspirerande miljö. Vi har lagt ner mycket tid och energi på interiöra detaljer i butiken. Golvet i skyltfönstrerna är klädda i äkta kolfiber, det sitter ett autentiskt Americas Cup-segel i taket av butiken och alla båtdetaljer som till exempel winchar i kolfiber som finns i butiken har faktiskt använts i Americas Cup.

Till vilken målgrupp riktar sig butiken?
– Allt vi gör marknadsmässigt riktar sig mot den professionella seglaren, något som självklart attraherar en större konsumentmassa. I butiken finns både tekniska plagg för seglaren och casualplagg för citymiljö. I butiken finns kollektioner för både kille och tjej.
Vad har du att säga om vinterns sortiment?
– Vi har fått ett extremt starkt fäste på höst och vinter med våra olika ytterplagg i Gore-Tex och Windstopper med foder i både dun och Thermolite. Detta är en övervägande del av försäljningen och ger därmed också en tydlig bild av sortimentet. Tekniska, varma jackor och parkas för kille och tjej för både aktiva som citymiljöer.